
Terwijl Volkswagen zijn Europese thuismarkt keer op keer probeert te paaien met lieve, groene elektro-conceptcars, pakt hun Amerikaanse tak het net even anders aan. De enorme SUV die ze daar hebben rondrijden, de Atlas, leende zich bij uitstek voor conversie naar een pick-up. Dus wat presenteerde VW onlangs op de autoshow van New York? Precies: deze Volkswagen Atlas Tanoak.
Oké, we moeten erbij zeggen: het is (nog) een concept. De Tanoak is bedoeld om de interesse van het publiek te peilen in het populairste ‘auto’-segment in de VS. Wij zouden zeggen: waarom niet? Hij ziet er alvast een stuk beter uit dan Mercedes’ omgebouwde Nissan.
Een lijvig geval
De Volkswagen Atlas Tanoak is in ieder geval van gepast Amerikaans formaat. Hij is 5,44 meter lang, 2,03 meter breed en 1,84 meter hoog – en dat terwijl ie in essentie gewoon op hetzelfde MQB-platform staat als jouw Golf Variant. Hij komt van z’n plek door een turboloze 3,6-liter V6 FSI met 280 pk, een achttraps automaat en 4Motion-vierwielaandrijving. Hiermee doet ie 0 naar 96 km/u (60 mph) in 8,5 seconden. Voor het zwaardere modderwerk heeft hij een lage overbrenging.
Vijf mensen kunnen een plek vinden in het interieur, en in de laadbak moet je er in sommige werelddelen nog zo’n twintig kwijt kunnen. De Atlas Tanoak blinkt je tegemoet met een heel led-arrangement aan voor- en achterkant. In het interieur vinden we uiteraard een Digital Cockpit, en sfeerverlichting die zich aanpast aan de rij-modus (zoals Offroad of City) waarin je je bevindt.
Wanneer kun je de Volkswagen Atlas Tanoak kopen?
Niet, voorlopig, maar het zou ons niks verbazen als Amerikanen erg warm blijken te lopen voor een auto als deze. En mocht je zelf je bescheiden diesel-Amarok zat zijn, stuur dan even een paar dwingende mailtjes naar Volkswagen of America. Wie weet gaan ze wel overstag.
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
