We moeten heel eerlijk bekennen dat we nooit écht hebben gelet op de bandenmaten onder doorsnee Volkswagens, maar blijkbaar levert het merk al sinds de jaren negentig heel veel auto’s op dezelfde bandenmaat. Geen baanbrekende informatie, maar wel iets waar van je zegt ‘hm, grappig’. Of niet, natuurlijk. De bandenmaat 195/65 werd lang gezien als de Heilige Graal onder de bandenmaten.
Eind jaren ’80 was Audi onder leiding van Ferdinand Piëch druk bezig met de Audi 100. De auto moest de strijd aangaan met het spul van Mercedes. Voor de zwaardere motorisering koos Audi voor een band van 195 millimeter breed en voor velgen van 15 inch. Deze band was smal genoeg voor minimale luchtweerstand, maar breed zat voor voldoende grip, zo omschrijft de video onderaan de pagina.
Geen 14 inch meer bij Audi
Toen Ferdinand Piëch in 1988 de baas van Audi werd, was een van zijn eerste wijzigingen het schrappen van de 14-inch velgen bij het merk. Hierdoor zouden de meeste auto’s maar één bandenmaat nodig hebben, waardoor Audi veel meer banden van hetzelfde type kon bestellen. Hier ging het nog om 195/70 R15-banden.
Het gevolg daarvan was een uitstekende onderhandelingspositie, want schaalvoordeel betekende meer korting op de inkoop. Maar ook kon Audi als grote klant meer invloed uitoefenen op het ontwerp van de band en zo de band afstemmen op zijn modellen. Uiteindelijk kon Audi de banden voor 15-inch wielen voor 15 procent minder inkopen dan de 14-inchers.
Vijf jaar later stroomde Ferdinand Piëch door naar de positie van grote baas van Volkswagen. Daar deed hij hetzelfde en zo kwamen bijna alle Volkswagen op 195 millimeter brede banden te staan. Uiteindelijk werd er gekozen voor een iets smallere wang en zo kwam Volkswagen uit op 195/65 R15. Veel auto’s van Volkswagen, Seat, Skoda en Audi kregen deze bandenmaat.
VW werd groot inkoper van 195/65 R15
De Volkswagen Groep kocht tien keer meer van deze banden dan welke andere autofabrikant dan ook. Dit zorgde voor een enorme kostenbesparing voor het merk. Natuurlijk waren er uitzonderingen, zoals de kleinere modellen of de sportievere modellen (zoals een Golf GTI), maar een groot deel van de instappers stond op deze band.
Tegenwoordig hebben ze bij VW de Heilige Graal een beetje losgelaten. De auto’s worden zwaarder en groter, en grotere velgen zijn enorm in de mode. De kleine bandenmaat voldoet dus niet meer. Wel zie je het schaalvoordeel nog op een hoop andere plekken, zoals de schermpjes die in alle elektrische Volkswagens, Seats en Cupra’s hetzelfde zijn – of het platform dat ze allemaal delen.
In Nederland was het weer anders
Voorheen had Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen, ook het alleenrecht op de banden van Continental. Voordat de Volkswagens naar Nederlandse klanten gingen, werden er dus vaak eerst Conti’s onder gemonteerd. Dit gold ook voor de auto’s van de zustermerken. Daarom zag je in Nederland ook nog eens de meeste Volkswagens op Continental-banden staan.
Het klinkt wat omslachtig om nieuwe banden onder een auto vandaan te wisselen, maar veel klanten zullen bij de dealer zeggen: ‘Doe maar dezelfde banden als eronder zaten.’ Dan heb je toch voor de eerste jaren dat de auto in Nederland rijdt een vaste Continental-klant. Overigens is dit alleenrecht voor de importeur sinds een paar jaar tijdje verlopen.
MVDelft heeft op 18 december 2022 geschreven:
Pon importeert helemaal geen banden meer.
De importeur van de banden is eerste kwartaal 2021 verkocht aan Global Automotive Investments B. V.