TopGear reed zojuist de nieuwe elektrische Volkswagen, de e-Golf. In TG nummer 107, dat halverwege april uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volkswagen Golf
Uitvoering: e-Golf
Locatie: Berlijn
Weersomstandigheden: graad of 13-14, zonnetje, lekker lenteweer
Wat reden we?
Volkswagens nieuwste volledig elektrische wereldredder, de e-Golf.
Beviel het?
Jazeker. Als er één locatie geschikt is voor de elektrische auto van vandaag, is het natuurlijk de grote stad. We gleden geruisloos door het drukke Berlijnse verkeer, gloeiden van volmaakte gelukzaligheid omdat we niets bijdroegen aan de lokale vervuiling, en wisten regelmatig opgefokte taxichauffeurs te verrassen met de sprintkwaliteiten van de e-Golf. Alleen dat laatste gaat al nooit vervelen.
Nog bijzonderheden?
Eigenlijk is een elektrische auto sowieso bijzonder, nog steeds. De e-Golf steekt vooral erg slim in elkaar: hij staat uiteraard op VW's MQB-platform, waarbij al vanaf het eerste ontwikkelingsstadium rekening is gehouden met elektro-toepassingen. Dit betekent dat er geen interieurruimte verloren gaat en dat de e-Golf niet aanvoelt als een haastig in elkaar gezette tussenoplossing op basis van een 'normale' auto. Dat is belangrijk. De accu's zitten verspreid in de vloer en dus is het zwaartepunt laag. De motor is krachtig – 115 pk, 270 Nm, 0 tot 60 km/u in 4,2 seconden – en de verschillende (meer of minder energiebesparende) rijmodussen zijn treffend. De actieradius is volgens NEDC-opgave 190 kilometer – in de praktijk zo'n 150 kilometer – en de topsnelheid is 140 km/u. Opladen kan met gewone stopcontacten, wallboxen en snelladers. Volkswagen stelt e-Golf-rijders tot 30 dagen per jaar een leenauto ter beschikking voor langere ritten, dus je kunt nog steeds op vakantie.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De e-Golf is standaard erg compleet, met onder andere klimaatcontrole, uitgebreide infotainment en led-verlichting rondom. Hij komt begin juli op de markt en zal in Nederland zo'n 36.000 euro gaan kosten. Vind je de stap naar volledig elektrisch toch te groot, wacht dan op de plug-in hybride Golf GTE, waarvan we kort even een prototype probeerden. De GTE is praktisch, lekker snel, haalt 7 procent bijtelling en staat eind september bij de dealer. Kost slechts iets meer dan de e-Golf: rond de 37.000 euro.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Ze zijn er bepaald niet als eerste bij op het elektrofront, maar ze gaan graag grondig te werk bij Volkswagen. Zo ook nu. De Golf-met-stekker laat zich heerlijk rijden en laat op vele vlakken een prima indruk achter, al blijft de vraag wie er een zal kopen; de calculerende leaser gaat immers voor de GTE, degene die puur door de stad wil zoemen voor de goedkopere en compactere e-Up. Wellicht dat z'n kansen in andere landen/werelddelen wat hoger liggen. Hoe dan ook: puik ding, die e-Golf.
Reacties