
Elektrisch rijden is de toekomst, zo gold het aloude adagium. Auto’s met benzinemotoren werden uitgefaseerd en vervangen door EV’s. Het wil alleen nog niet helemaal vlotten. Natuurlijk, er worden telkens meer elektrische auto’s verkocht, maar er zijn nog zat consumenten die het nog niet zeker weten. Net als studenten die nog geen studierichting kunnen bepalen voor zichzelf. Speciaal voor hen (de consument, niet de studenten) heeft Volkswagen een elektrische auto, maar dan met benzinemotor.
De auto in kwestie is de Volkswagen ID.Era. Dat is nu nog een concept, maar het is de bedoeling dat deze in productie gaat. Aan de relatief normale wielen te zien, evenals de aanwezigheid van buitenspiegels en deurklinken, zit deze auto al dicht tegen een productieversie aan. Je moet even zelf normale koplampen en bumpers erbij denken en je hebt de ID.Era zoals deze in de showrooms komt te staan.
Elektrische Volkswagen, maar dan met benzinemotor
Niet in onze showrooms, helaas. Het model is ontworpen volgens het ‘In China, voor China’-principe. De auto is ontwikkeld in samenwerking met SAIC, een grote Chinese fabrikant. Volkswagen bouwt meerdere auto’s met deze joint-venture partner, net als het zojuist gelanceerde AUDI. Het meest bijzondere is de aandrijflijn. Deze Volkswagn is namelijk een elektrische auto, dus met elektromotoren en een accu. Het is echter een relatief kleine accu. Om deze te te voorzien van voldoende stroom, is er een generator.
Die generator is een reguliere benzinemotor. Je zou kunnen denken dat het een plug-in hybride is, en in zekere zin klopt dat ook, maar er is een groot verschil. De benzinemotor drijft namelijk niet de wielen aan. Een elektromotor is vele malen efficiënter dan een verbrandingsmotor en er zijn minder aandrijfverliezen. Het voordeel van een benzinemotor als generator is dat het lichter is dan een enorm grote accu.

En je gaat een hele grote accu nodig hebben, wil je 1.000 kilometer af kunnen leggen. Dat is namelijk wat de Volkswagen ID.Era kan, een voordeel van dit type aandrijflijn. Op alleen een volle accu haalt de VW precies 300 kilometer. Het zijn allemaal CLTC-waardes, die een aanzienlijk positiever beeld geven dan ‘onze’ WLTP-cijfers. Verder is er weinig over de auto bekend, behalve dat het een crossover is met drie zitrijen. Een maatje groter dan de ID.4 die wij in Nederland hebben.
Keurige sedan die iets mooier is dan onze ID.7
Volkswagen neemt nog twee keiharde primeurs mee. De tweede is de ID.Aura (lichtpaars op de afbeeldingen) Deze wordt niet met SAIC, maar met FAW ontwikkeld. Jazeker, Volkswagen heeft meerdere partners in China. De ID.Era is een keurige sedan die misschien wel mooier is dan de ID.7 die wij in Europa kennen. Sowieso zijn we erg blij dat we een trend zien van wat eenvoudiger en strakkere ontwerpen.

Is er nog meer Volkswagen-nieuws? Jazeker
Tot slot is er nog de ID.Evo, de lichtgroene op de afbeeldingen. Mocht je hopen op een Mitsubishi met dezelfde afkorting, gaan we je teleurstellen. Het is niet een vierdeurs rallykanon met spatlappen en een grote turbo. Het is wederom een elektrische crossover, zij het kleiner dan de ID.Era. De ID.Evo is ontworpen door Volkswagen Anhai, voorheen JAC-Volkswagen geheten. Dus wederom een joint-venture met wéér een andere Chinese partij.

Dan rest natuurlijk de vraag: komen deze auto’s ooit naar Europa toe? In eerste instantie niet. Aan de andere kant proberen fabrikanten zoveel mogelijk de ontwikkelingskosten uit te smeren. Het zou niet de eerste keer zijn dat Volkswagen een model dat voor een bepaalde markt bedoeld is, toch naar Europa komt. Maar de techniek van Volkswagen, een elektrische auto met benzinemotor, gaan we vaker terug zien.
Lees ook: Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Dat is gewoon een Full Hybrid volgens het systeem dat Honda heeft en ook de Nissan Qashqai. Niets nieuws
Opel Ampera?
Kat in het nauw?! VW heeft vorig jaar bijna 20 miljard operationele winst gemaakt. Om even een vergelijk te maken:
Nissan: draait verlies.
Tesla: winst keldert in Q1 met 71%. Verkopen over 2024 -1,1% tov 2023. Laagste verkoopaantallen sinds 2022 in Q1 2025.
VW: 88% meer EV verkocht in 2024 tov 2023.
Als VW een kat in het nauw is, wat zijn Nissen en Tesla dan?
Het zelfde dus als de oude diesel locomotief.
Diesel stuurd de electro motoren aan bestaat al sinds de jaren 50. En wat te denken een zweeds bedrijf had dit ook weet de naam niet zo grasmaaiermotor vult de accu dat ding reed 1 op 100. Alle grote merken spraken schande.
En nu komen ze er ook mee gewoon triest. Je kan ook 2 wielen aandrijven en tweewielen gebruiken met Dinamo wordt alles steeds op geladen zonder kosten. Maar ja dan gaan de verdiensten van de staat naar beneden.
Dat noemen we dus “pikken” van een allang ontwikkeld concept van de Nissan Quasqai E-Power……knap hoor van VW…..een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Dus zoals E-power van nissan wat al een tijdje op de markt is…