Volkswagen geeft mooi aan waar de auto-industrie zich momenteel begeeft. De meeste merken (op Toyota en zijn vriendjes na) zijn er nog van overtuigd dat we straks allemaal elektrisch gaan rijden, alleen de route naar de stekkertoekomst is wat hobbelig. Daarom schuift Volkswagen iets met de budgetten om langer competitief te blijven in de markt van brandstofauto’s.

Tegen Automotive News Europe zegt de CFO van Volkswagen dat het merk een derde ‘alloceren om auto’s met verbrandingsmotoren competitief te houden’. Bij het op één na grootste autoconcern ter wereld rekenen ze niet met tientjes. Het zou gaan om 60 miljard euro van het totale budget van 180 miljard euro. Twee derde gaat naar de elektrificatie en het digitaliseren van de auto’s.

Verwacht geen nieuwe W12-motoren

‘De toekomst is elektrisch,’ benadrukt de CFO, ‘maar het verleden is nog niet voorbij.’ Verwacht overigens niet een nieuwe Touareg W12 of een nieuwe Phaeton met een V10 TDI-motor. De focus ligt vooral op zuinige plug-in hybrides. Van veel Volkswagen-modellen kun je nu een PHEV-versie krijgen die tegen de 100 kilometer elektrisch kan rijden.

Vooralsnog is het streven om in 2035 in de Europese Unie te stoppen met de verkoop van auto’s die CO2 uitstoten. Plat gezegd is dit een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Er zijn nog geen concrete signalen dat dit plan van tafel wordt geveegd. Het is wel duidelijk dat er nog een hoop mensen zijn die voor die tijd nog op benzine en diesel rijden.

Als je de eerste vier maanden van dit jaar vergelijkt met die van vorig jaar, dan verkocht Volkswagen 31 procent minder ID.4’s in Europa en 41 procent minder ID.3’s. Een goedkopere EV moet de mensen weer naar de showrooms lokken. De plannen om samen met Renault een goedkope EV te bouwen, zijn gestrand, maar Volkswagen is nog altijd voornemens om zelf een EV te bouwen die 20.000 euro moet kosten. We houden het in de gaten.

Reacties

  • hans peperkamp(Techneut) heeft op 7 juni 2024 geschreven:

    Het komt volgens mij door,dat in de gebonden EU-landen,de Europeanen steeds meer inzien,de verschrikkelijke werkomstandigheden via de zeer corrupte-landen,waar mensen-rechten totaal ontbreken.Voor het Delven van Lithium.Als voorbeelden en we in de Duitse Taal>omdat via de Duitse MODERATORS veel meer over de exakte waarheden achter zijn gekomen,dan de Nederlandse presentatoren,die alleen het hebben,we gaan allemaal Elektrisch-autorijden.Maar dan moet er wel eerst de komende jaren 150 miljard euro geinvesteerd worden,omdat de net-stroom-providers het meer voor belang vinden,de aandeelhouder,en de Staat wist het wel!.Stond laats in een van de bekendse landelijke Dagbladen.Zoals ik al vaker heb doorgegeven via youtube.nl (tik in) ZDF HD planet e der Wahre preis Elektroautos en Bolivien im Lithium Rausch.geeft weer wat de gemiddelde auto-koper van E-auto’s,zich niet aan wilt blootstellen,in die afschuwelijke werkomstandigheden,en dat zal kunsmatig niet voor de TV-camera’s worden weergegeven,vooral de reclame-doeleinden hebben vooral een economisch belang!.

    • Paco heeft op 8 juni 2024 geschreven:

      Plus de oudere auto’s piepen niet constant om alles, om gek van te worden. Voor mij geen nieuwe auto al had ik het geld gehad.

      Reageer
    • Paco heeft op 8 juni 2024 geschreven:

      Denk niet dat het daar echt mee te maken heeft. Ik denk eerder dat de elektrische auto’s te duur zijn.
      Voor een beetje elektrische auto heb je tegenwoordig ook een 2e handse (R)S6 of een hele dikke bmw enz. Auto met gevoel en emotie.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear