Nee hoor, je bent geen oude bok die bang is voor veranderingen: fysieke knoppen blijken echt beter te werken dan touchscreens, dat bleek eerder uit een uitgebreid onderzoek. Wellicht dat het onderzoek de druppel was voor Volkswagen-baas Thomas Schäfer. Hij deelt nu het goede nieuws dat de ‘echte’ fysieke knoppen terugkomen op de sturen van Volkswagen.
‘We zijn ons portfolio en ontwerp aan het aanscherpen. Daarbij creëren we een nieuwe simpliciteit in onze auto’s. Zo brengen we bijvoorbeeld het stuur met drukknoppen terug! Dat is wat de klanten van VW willen’, schrijft Schäfer op LinkedIn. De knopjes waar je overheen moet vegen en die je vaak per ongeluk aanraakt, lijken dus te verdwijnen.
Hopelijk stopt het niet bij het stuur
We hopen dat de ‘nieuwe simpliciteit’ verder gaat dan het stuur. Wat ons betreft mogen er nog wat knoppen uit het touchscreen verdwijnen en terug komen op het dashboard. En onze mening over de veegpaneeltjes die de temperatuur in de auto regelen, die mag inmiddels ook wel duidelijk zijn. We durven hem niet hardop uit te spreken, want dan krijgen we ID-rijders over ons heen.
We zijn benieuwd of meer fabrikanten het goede voorbeeld volgen. Mercedes heeft bijvoorbeeld een dubbeldekker stuur vol met veegpaneeltjes, want in veel gevallen belabberd werkt.
@Redactie heeft op 26 oktober 2022 geschreven:
Het leek idd wel zo en gezien de inhoud viel het mij ook op. Fijn dat jullie niet zo zijn!
Opvallend heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
Er stond eerst een kritische reactie over het gebrek aan feitenkennis van de redactie van TG en die is nu opeens verdwenen. Censuur?
Redactie TopGear heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
Wij hebben niets verwijderd!
BMW iDrive heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
Grrrrene zeker functioneel! Duurt een jaar of 10 voordat de autojourno’s dat ook door hebben!
Pseudo-journalist heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
@ redactie: als jullie eens zelf in een ID.4 zouden rijden ipv elkaar na te papagaaien, dan zou je weten dat die “gewoon” aparte toetsen heeft om de temperatuur te regelen. Het is een beetje gênant als jullie bijdehand gaan lopen doen maar vervolgens zelf niet weten wat de feiten zijn terwijl jullie zogenaamd de professionals zijn.
Grrrrrene heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
Ik vind het bizar dat je in de auto niet op je (touchscreen) telefoon mag zitten, maar wel je (touchscreen) radio of climate control mag bedienen. Allebei vereisen dat je je ogen van de weg haalt en je blik even op iets anders richt (een schermpje). Dit was veranderen om het veranderen en niet omdat het beter werd. Ja, het zag er strak uit, zo’n dashboard zonder knopjes, maar was het ook functioneel?