Per generatie Golf werden de GTI’s en R’s steeds uitbundiger om te zien. Zo kreeg de Golf 6 GTI ineens zowel links als rechts een uitlaatpijp. De Golf 6 R was ook een stuk agressiever gestileerd dan de Golf 5 R32. Maar de voorloper van deze Golf 6 R was helemaal niet zo wild om te zien. Sterker nog: het was juist een serieuze sleeper – op de velgen na dan. En wel eentje met een VR6-motor.
Deze Golf 6 met zescilinder is op basis van een Highline-uitvoering. Een nogal doorsnee Golf om te zien, dus. Volkswagen vroeg aan Rothe Motorsport om een Garrett-turbo op de motor uit de Golf 5 R32 te schroeven en nog wat andere zaken te herzien, zoals nieuwe zuigers, andere nokkenassen en een hogere compressie. Het resultaat was 463 pk en 521 Nm.
De voorloper van de Golf 6 R
Volkswagen vertelt aan TopGear Nederland dat deze hatchback met VR6-motor gebouwd tijdens de ontwikkeling van de zesde generatie Golf. Hij was er al voordat de Golf R verscheen. Hij is gebouwd om intern te laten zien wat er allemaal mogelijk was met de Golf. Uiteindelijk is er gekozen voor een 2,0-liter viercilinder voor de Golf R, helaas. Deze produceert ook ‘maar’ 270 pk.
De projectauto is nog even gebruikt door mensen van Volkswagen als auto van de zaak. De auto is dus waarschijnlijk vaak genoeg op de openbare weg geweest, maar het is waarschijnlijk nooit iemand opgevallen door het nietszeggende Highline-uiterlijk. Hij staat nu bij de afdeling Volkswagen Classic en mag hij zo nu en dan naar buiten voor een persmomentje.
In de video van Halle 77 hieronder zie je dat de Golf best wat moeite heeft met het vinden van tractie wanneer je hem op zijn staart trapt. Zelfs met de brede velgen en sloffen die afkomstig zijn van een Lamborghini. De kenner ziet dat de remschijven van een Audi RS 6 komen. Check hieronder hoe het projectje van Volkswagen klinkt.
Reacties