
Per generatie Golf werden de GTI’s en R’s steeds uitbundiger om te zien. Zo kreeg de Golf 6 GTI ineens zowel links als rechts een uitlaatpijp. De Golf 6 R was ook een stuk agressiever gestileerd dan de Golf 5 R32. Maar de voorloper van deze Golf 6 R was helemaal niet zo wild om te zien. Sterker nog: het was juist een serieuze sleeper – op de velgen na dan. En wel eentje met een VR6-motor.
Deze Golf 6 met zescilinder is op basis van een Highline-uitvoering. Een nogal doorsnee Golf om te zien, dus. Volkswagen vroeg aan Rothe Motorsport om een Garrett-turbo op de motor uit de Golf 5 R32 te schroeven en nog wat andere zaken te herzien, zoals nieuwe zuigers, andere nokkenassen en een hogere compressie. Het resultaat was 463 pk en 521 Nm.
De voorloper van de Golf 6 R
Volkswagen vertelt aan TopGear Nederland dat deze hatchback met VR6-motor gebouwd tijdens de ontwikkeling van de zesde generatie Golf. Hij was er al voordat de Golf R verscheen. Hij is gebouwd om intern te laten zien wat er allemaal mogelijk was met de Golf. Uiteindelijk is er gekozen voor een 2,0-liter viercilinder voor de Golf R, helaas. Deze produceert ook ‘maar’ 270 pk.
De projectauto is nog even gebruikt door mensen van Volkswagen als auto van de zaak. De auto is dus waarschijnlijk vaak genoeg op de openbare weg geweest, maar het is waarschijnlijk nooit iemand opgevallen door het nietszeggende Highline-uiterlijk. Hij staat nu bij de afdeling Volkswagen Classic en mag hij zo nu en dan naar buiten voor een persmomentje.
In de video van Halle 77 hieronder zie je dat de Golf best wat moeite heeft met het vinden van tractie wanneer je hem op zijn staart trapt. Zelfs met de brede velgen en sloffen die afkomstig zijn van een Lamborghini. De kenner ziet dat de remschijven van een Audi RS 6 komen. Check hieronder hoe het projectje van Volkswagen klinkt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet
