
Per generatie Golf werden de GTI’s en R’s steeds uitbundiger om te zien. Zo kreeg de Golf 6 GTI ineens zowel links als rechts een uitlaatpijp. De Golf 6 R was ook een stuk agressiever gestileerd dan de Golf 5 R32. Maar de voorloper van deze Golf 6 R was helemaal niet zo wild om te zien. Sterker nog: het was juist een serieuze sleeper – op de velgen na dan. En wel eentje met een VR6-motor.
Deze Golf 6 met zescilinder is op basis van een Highline-uitvoering. Een nogal doorsnee Golf om te zien, dus. Volkswagen vroeg aan Rothe Motorsport om een Garrett-turbo op de motor uit de Golf 5 R32 te schroeven en nog wat andere zaken te herzien, zoals nieuwe zuigers, andere nokkenassen en een hogere compressie. Het resultaat was 463 pk en 521 Nm.
De voorloper van de Golf 6 R
Volkswagen vertelt aan TopGear Nederland dat deze hatchback met VR6-motor gebouwd tijdens de ontwikkeling van de zesde generatie Golf. Hij was er al voordat de Golf R verscheen. Hij is gebouwd om intern te laten zien wat er allemaal mogelijk was met de Golf. Uiteindelijk is er gekozen voor een 2,0-liter viercilinder voor de Golf R, helaas. Deze produceert ook ‘maar’ 270 pk.
De projectauto is nog even gebruikt door mensen van Volkswagen als auto van de zaak. De auto is dus waarschijnlijk vaak genoeg op de openbare weg geweest, maar het is waarschijnlijk nooit iemand opgevallen door het nietszeggende Highline-uiterlijk. Hij staat nu bij de afdeling Volkswagen Classic en mag hij zo nu en dan naar buiten voor een persmomentje.
In de video van Halle 77 hieronder zie je dat de Golf best wat moeite heeft met het vinden van tractie wanneer je hem op zijn staart trapt. Zelfs met de brede velgen en sloffen die afkomstig zijn van een Lamborghini. De kenner ziet dat de remschijven van een Audi RS 6 komen. Check hieronder hoe het projectje van Volkswagen klinkt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
