Negen jaar geleden maakte Volkswagen een foutje. Er was al een New Beetle cabrio, dus de open versie van de Golf was niet meer nodig, dachten ze. Maar – raar hè – er bleken toch niet zo heel veel mensen vol in het zicht in zo’n New Beetle te willen zitten. Toen kwam de Eos, met z’n vernuftige stalen klapdak. Mooi, maar relatief duur. En hij had nog een nadeel: het was geen Golf.
Goed nieuws: de alom geliefde Golf cabrio is terug. In Genève toont Volkswagen de nieuweling, die voor het eerst in zijn eigen geschiedenis geen enorme rolbeugel heeft waaraan je ‘m als een fruitmandje zou kunnen oppakken. De nieuwe open Golf is daarmee meteen een stuk mooier, maar zeker niet minder veilig; als je dreigt om te rollen, schieten er vliegensvlug een paar rolbeugels uit de achterkant om je kapsel te beschermen. Tel daar de talloze airbags bij op, en het moet wel goedkomen als je door een greppel rolt.
Het stoffen dakje is een vernuftig dingetje. Volgens Volkswagen kun je het tot een snelheid van 30 km/u elektrisch openen en sluiten, en neemt die procedure nog geen tien seconden in beslag. Verder biedt de Golf cabrio weinig verrassingen: motorisch kun je uit allerlei zuinig spul kiezen, van diesel tot benzine en van 105 tot 210 pk. Er is zelfs een BlueMotion-uitvoering die het tot 20 procent bijtelling schopt. Voorspelling: dat wordt een hitje.
In Duitsland is de Golf cabrio er vanaf 23.625 euro. Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties