
Negen jaar geleden maakte Volkswagen een foutje. Er was al een New Beetle cabrio, dus de open versie van de Golf was niet meer nodig, dachten ze. Maar – raar hè – er bleken toch niet zo heel veel mensen vol in het zicht in zo’n New Beetle te willen zitten. Toen kwam de Eos, met z’n vernuftige stalen klapdak. Mooi, maar relatief duur. En hij had nog een nadeel: het was geen Golf.
Goed nieuws: de alom geliefde Golf cabrio is terug. In Genève toont Volkswagen de nieuweling, die voor het eerst in zijn eigen geschiedenis geen enorme rolbeugel heeft waaraan je ‘m als een fruitmandje zou kunnen oppakken. De nieuwe open Golf is daarmee meteen een stuk mooier, maar zeker niet minder veilig; als je dreigt om te rollen, schieten er vliegensvlug een paar rolbeugels uit de achterkant om je kapsel te beschermen. Tel daar de talloze airbags bij op, en het moet wel goedkomen als je door een greppel rolt.
Het stoffen dakje is een vernuftig dingetje. Volgens Volkswagen kun je het tot een snelheid van 30 km/u elektrisch openen en sluiten, en neemt die procedure nog geen tien seconden in beslag. Verder biedt de Golf cabrio weinig verrassingen: motorisch kun je uit allerlei zuinig spul kiezen, van diesel tot benzine en van 105 tot 210 pk. Er is zelfs een BlueMotion-uitvoering die het tot 20 procent bijtelling schopt. Voorspelling: dat wordt een hitje.
In Duitsland is de Golf cabrio er vanaf 23.625 euro. Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden
