
Negen jaar geleden maakte Volkswagen een foutje. Er was al een New Beetle cabrio, dus de open versie van de Golf was niet meer nodig, dachten ze. Maar – raar hè – er bleken toch niet zo heel veel mensen vol in het zicht in zo’n New Beetle te willen zitten. Toen kwam de Eos, met z’n vernuftige stalen klapdak. Mooi, maar relatief duur. En hij had nog een nadeel: het was geen Golf.
Goed nieuws: de alom geliefde Golf cabrio is terug. In Genève toont Volkswagen de nieuweling, die voor het eerst in zijn eigen geschiedenis geen enorme rolbeugel heeft waaraan je ‘m als een fruitmandje zou kunnen oppakken. De nieuwe open Golf is daarmee meteen een stuk mooier, maar zeker niet minder veilig; als je dreigt om te rollen, schieten er vliegensvlug een paar rolbeugels uit de achterkant om je kapsel te beschermen. Tel daar de talloze airbags bij op, en het moet wel goedkomen als je door een greppel rolt.
Het stoffen dakje is een vernuftig dingetje. Volgens Volkswagen kun je het tot een snelheid van 30 km/u elektrisch openen en sluiten, en neemt die procedure nog geen tien seconden in beslag. Verder biedt de Golf cabrio weinig verrassingen: motorisch kun je uit allerlei zuinig spul kiezen, van diesel tot benzine en van 105 tot 210 pk. Er is zelfs een BlueMotion-uitvoering die het tot 20 procent bijtelling schopt. Voorspelling: dat wordt een hitje.
In Duitsland is de Golf cabrio er vanaf 23.625 euro. Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie
