
Negen jaar geleden maakte Volkswagen een foutje. Er was al een New Beetle cabrio, dus de open versie van de Golf was niet meer nodig, dachten ze. Maar – raar hè – er bleken toch niet zo heel veel mensen vol in het zicht in zo’n New Beetle te willen zitten. Toen kwam de Eos, met z’n vernuftige stalen klapdak. Mooi, maar relatief duur. En hij had nog een nadeel: het was geen Golf.
Goed nieuws: de alom geliefde Golf cabrio is terug. In Genève toont Volkswagen de nieuweling, die voor het eerst in zijn eigen geschiedenis geen enorme rolbeugel heeft waaraan je ‘m als een fruitmandje zou kunnen oppakken. De nieuwe open Golf is daarmee meteen een stuk mooier, maar zeker niet minder veilig; als je dreigt om te rollen, schieten er vliegensvlug een paar rolbeugels uit de achterkant om je kapsel te beschermen. Tel daar de talloze airbags bij op, en het moet wel goedkomen als je door een greppel rolt.
Het stoffen dakje is een vernuftig dingetje. Volgens Volkswagen kun je het tot een snelheid van 30 km/u elektrisch openen en sluiten, en neemt die procedure nog geen tien seconden in beslag. Verder biedt de Golf cabrio weinig verrassingen: motorisch kun je uit allerlei zuinig spul kiezen, van diesel tot benzine en van 105 tot 210 pk. Er is zelfs een BlueMotion-uitvoering die het tot 20 procent bijtelling schopt. Voorspelling: dat wordt een hitje.
In Duitsland is de Golf cabrio er vanaf 23.625 euro. Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
