Als je ook maar een klein beetje je best doet, hoef je met de nieuwste Golf met benzinemotor nooit te tanken. We kennen nu al Golf GTE-rijders bij wie dat het geval is, maar bij de nieuwe Volkswagen Golf eHybrid gaat dit zonder moeite. Want bij de oude plug-in hybrides had je in de praktijk zo’n 30 kilometer actieradius als je de auto netjes aan de laadpaal hing, maar de nieuwe komt met een volle accu maar liefst 144 kilometer ver. En deze Golf is nu 5.000 euro goedkoper geworden.

Die 144 kilometer is volgens de WLTP-meting, dus streep voor de gein wat kilometers weg. Zeker als je de elektrische top van 135 haalt. Zelfs dan blijft het indrukwekkend. Als je een beetje rustig rijdt, moet je van Amsterdam naar Leeuwarden kunnen rijden. En als je wat minder rustig rijdt, dan slaat de benzinemotor aan en verbruik je een paar litertjes. Maar het allergrootste deel zul je volledig elektrisch kunnen rijden. Als je tankt én laadt dan kun je ruim 1.000 kilometer rijden zonder te stoppen.

Wat kost de Golf plug-in hybrid?

Mocht je verder willen rijden dan 144 kilometer, dan kun je de 19,7-kWh accu snelladen met maximaal 40 kWh. Het vermogen is trouwens 204 pk als de benzinemotor en de elektromotor samenwerken. De nieuwste uitvoering van de Volkswagen Golf eHybrid heet de ‘Life Edition’ en deze kun je kopen vanaf 39.990 euro. Dat is slechts 5.000 euro duurder dan de handgeschakelde benzineversie met 116 pk. Bijna stom om dan niet voor de PHEV te gaan. Hou alleen wel rekening met de hogere wegenbelasting.

De nieuwe instap-uitvoering van de Golf PHEV

De Life Edition is dus de nieuwe instapper van voor de Golf plug-in hybrid, maar kaal is ie niet. Je krijgt airco met drie zones, leukere 17-inch velgen, draadloze laders voor je telefoon, comfortstoelen en een scherm achter het stuur in plaats van tellers. Nog duurdere uitvoeringen krijgen bijvoorbeeld velours-bekleding, dikkere ledkoplampen, grotere schermen en meer speakers.

Is het dan niet zonde om een benzinemotor te plaatsen?

Dat is altijd de discussie. Als je toch zo’n grote accu in de auto legt en je gaat 90 procent van de tijd elektrisch rijden, kun je dan niet beter gewoon een EV kopen? Nu sleep je een benzinemotor en een brandstoftank voor niets mee. De extra motor is vooral voor de gemoedsrust van veel mensen: de zekerheid dat ze niet stil komen te vallen. En de zekerheid als de laadpaal bezet is, dat ze alsnog naar werk kunnen morgen. Misschien is de volgende auto dan wel een volbloed EV.

Je merkt: wij zijn stiekem best wel fan van de PHEV. Want de andere kant van het verhaal is dat een kleinere accu minder grondstoffen kost. Je kunt dus meer auto’s een accu geven. En statistisch gezien kun je met 144 kilometer actieradius vrijwel altijd elektrisch rijden in Nederland. Die ene trip naar Duitsland mag dan wel wat benzinekosten – of je laadt langs de weg. Bovendien is de prijs van 39.999 gunstig voor een PHEV. Wordt de Golf dan weer de topper voor Nederland die ie ooit was?

Reacties

  • Leo heeft op 23 december 2024 geschreven:

    Als je bijna nooit op benzine rijdt, dan veroudert de benzine vanwege bio bijmenging… dat is dan weer niet goed voor de motor, toch?

    Reageer
  • Björn heeft op 20 december 2024 geschreven:

    Voor dat bedrag koop ik hier een België dan wel een volledig uitgeruste Polo GTI inclusief alle kortingen en dan heb ik nog een kleine €2.000 over. Net gekeken op de Nederlandse website van VW en daar kost een volledig uitgeruste Polo GTI bijna €51.000 inclusief BPM 😲

    Reageer
  • Bram heeft op 20 december 2024 geschreven:

    Top tip, van een EV rijder. Koop een step (voor volwassenen, ZONDER elektromotor) leg die in je auto. Dan is er altijd in een bereik van 5 minuten steppen een laadpaal in de buurt. En je krijgt nog leuke gesprekken met voorbijgangers cadeau 😀

    • Piere heeft op 20 december 2024 geschreven:

      Wie heeft er € 40.000 euro op de plank liggen voor een nieuwe golf ? Meerdere mensen van Nederland weten niet hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen in deze dure tijden.
      Waar hebben we het over!

      • Huilstruik heeft op 21 december 2024 geschreven:

        Waarschijnlijk de mensen die wél weten hoe ze de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Waar heb je het over? Omdat meerdere (3, 5 17?) mensen niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar kunnen knopen, zouden de vele mensen die het wél kunnen niet genoeg geld voor zijn auto hebben?

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)