Hoewel een overname door Porsche nog altijd in de lucht hangt, zitten de mensen bij Volkswagen niet bepaald stil. Onlangs werden plannen onthuld die ertoe moeten leiden dat de gehele Volkswagen groep vanaf 2018 jaarlijks tien miljoen voertuigen kan produceren. En dat moet ook nog eens gepaard gaan met een aanzienlijke financiële besparing.

Om die klus te klaren zal Volkswagen een viertal nieuwe platforms gaan ontwikkelen, die zullen dienen voor alle merken die onder de vlag van Wolfsburg opereren. Dat betekent niet alleen Audi, SEAT en Skoda, maar ook Lamborghini, Bugatti en Bentley.

Over twee jaar moet het eerste nieuwe platform een feit zijn. Dat zogenoemde MQB-platform is bestemd voor modellen in het B- en C-segment, waarin de merken van Volkswagen jaarlijks zes miljoen auto’s wil gaan verkopen. Een andere bodemplaat die nog op de tekentafel ligt is het MHB-platform, dat onder meer zal dienen voor de productieversie van de onlangs geïntroduceerde Up! concepten.

Daarnaast heeft Volkswagen een onderstel in petto voor een sportauto met middenmotor. Lamborghini zal hierop een nieuwe modelgeneratie baseren, en mogelijk verschijnt er zelfs een iets goedkoper model van Bugatti.

Het vierde platform maakte dit jaar al zijn opwachting toen de nieuwe Audi A5 ten tonele verscheen. Ook de Audi A4 is op deze leest geschoeid, en in de nabije toekomst zal een iets aangepaste versie worden gebruikt voor de nieuwe Audi A6 en A8. Ook een nieuwe Phaeton en Bentley zullen op basis van dit platform worden ontwikkeld. Zoals gezegd moet al dit kopiëren en plakken gaan leiden tot een kostenverlichting van ongeveer 40 procent. Misschien moet Volkswagen al die andere merken maar opdoeken, om voortaan alleen nog maar onder de eigen naam te opereren. Dat levert vast en zeker nog veel meer besparingen op.

Reacties

Meer van TopGear