
Bijna iedere bus die Volkswagen ooit heeft gemaakt, kon je bestellen als camper. Die modellen worden, afhankelijk van de serie, California of Westfalia genoemd. De meeste hiervan zijn gebaseerd op een Volkswagen Transporter. Voor de ID. Buzz liggen er plannen op tafel voor een elektrische California, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben.
Volkswagen heeft pas geleden de ‘snellere’ versie van de ID. Buzz onthuld. Deze nieuwe ID. Buzz GTX heeft een groter accupakket aan boord en zou in theorie ook een grotere actieradius moeten hebben. Wel zo handig als je met je California naar het Gardameer wil en niet om de twee uur wil laden. Nu heeft de nieuwe GTX genoeg afleiding aan boord om het wachten wat dragelijker te maken, zoals ChatGPT en een groot panoramisch dak.
Wat zijn de reden voor het uitblijven van een ID. Buzz-camper
Lars Krause is het hoofd van sales- en marketingafdeling van Volkswagen. Volgens hem zijn zowel de ID. Buzz en de California een icoon. Maar er is simpelweg geen markt voor een combinatie van die twee. Tegen AutoCar zegt hij: ‘Ik kan je vertellen dat we altijd beginnen vanuit de markt en gezien de marktcijfers en gelet op onze klanten, blijkt dat de vraag naar dit soort voertuigen er nu niet is, volgens ons.’
Dit wil niet zeggen dat Volkswagen nooit een ID. Buzz-camper gaat maken. Krause zegt: ‘We verwachten dat de vraag naar modellen zoals een ID. Buzz California pas over een paar jaar gaat toenemen. Daarom richten we ons nu op het vinden van een oplossing voor de Volkswagen ID. Buzz California. Dit is de reden waarom de auto nu nog niet op de markt komt.’
Het gewicht kan een extra probleem worden
Een standaard ID. Buzz met lange wielbasis heeft al een maximaal toelaatbaar gewicht van 3.000 kilo. De GTX krijgt ook nog een grotere accu. Als je daar nog een uitklapdak/tent op monteert, is de kans groot dat de camper over de 3.500 kilo gaat wegen. Op dat moment moet je een rijbewijs C- of C1 hebben, oftewel een vrachtwagenrijbewijs. En dat heeft niet iedere vakantieganger…
Eén reactie op “Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de wegenbelasting voor een camper in 2025 nog steeds zo laag?

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Op deze manier kun je geld terugkrijgen van de RDW

Je gelooft het niet, maar dit keurige appartement is eigenlijk een (zelfgebouwde) camper

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Misschien kunnen ze zich de moeite besparen.
https://www.tonke.eu/modellen/tonke-id-buzz/