
Bijna iedere bus die Volkswagen ooit heeft gemaakt, kon je bestellen als camper. Die modellen worden, afhankelijk van de serie, California of Westfalia genoemd. De meeste hiervan zijn gebaseerd op een Volkswagen Transporter. Voor de ID. Buzz liggen er plannen op tafel voor een elektrische California, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben.
Volkswagen heeft pas geleden de ‘snellere’ versie van de ID. Buzz onthuld. Deze nieuwe ID. Buzz GTX heeft een groter accupakket aan boord en zou in theorie ook een grotere actieradius moeten hebben. Wel zo handig als je met je California naar het Gardameer wil en niet om de twee uur wil laden. Nu heeft de nieuwe GTX genoeg afleiding aan boord om het wachten wat dragelijker te maken, zoals ChatGPT en een groot panoramisch dak.
Wat zijn de reden voor het uitblijven van een ID. Buzz-camper
Lars Krause is het hoofd van sales- en marketingafdeling van Volkswagen. Volgens hem zijn zowel de ID. Buzz en de California een icoon. Maar er is simpelweg geen markt voor een combinatie van die twee. Tegen AutoCar zegt hij: ‘Ik kan je vertellen dat we altijd beginnen vanuit de markt en gezien de marktcijfers en gelet op onze klanten, blijkt dat de vraag naar dit soort voertuigen er nu niet is, volgens ons.’
Dit wil niet zeggen dat Volkswagen nooit een ID. Buzz-camper gaat maken. Krause zegt: ‘We verwachten dat de vraag naar modellen zoals een ID. Buzz California pas over een paar jaar gaat toenemen. Daarom richten we ons nu op het vinden van een oplossing voor de Volkswagen ID. Buzz California. Dit is de reden waarom de auto nu nog niet op de markt komt.’
Het gewicht kan een extra probleem worden
Een standaard ID. Buzz met lange wielbasis heeft al een maximaal toelaatbaar gewicht van 3.000 kilo. De GTX krijgt ook nog een grotere accu. Als je daar nog een uitklapdak/tent op monteert, is de kans groot dat de camper over de 3.500 kilo gaat wegen. Op dat moment moet je een rijbewijs C- of C1 hebben, oftewel een vrachtwagenrijbewijs. En dat heeft niet iedere vakantieganger…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De Volkswagen ID. Buzz GTX heeft meer vermogen dan een nieuwe Golf GTI

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Is de wegenbelasting voor een camper in 2025 nog steeds zo laag?

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Op deze manier kun je geld terugkrijgen van de RDW

Je gelooft het niet, maar dit keurige appartement is eigenlijk een (zelfgebouwde) camper

Mag je (permanent) in een camper wonen als je bijvoorbeeld geen huis kunt betalen?

Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Misschien kunnen ze zich de moeite besparen.
https://www.tonke.eu/modellen/tonke-id-buzz/