
Bijna iedere bus die Volkswagen ooit heeft gemaakt, kon je bestellen als camper. Die modellen worden, afhankelijk van de serie, California of Westfalia genoemd. De meeste hiervan zijn gebaseerd op een Volkswagen Transporter. Voor de ID. Buzz liggen er plannen op tafel voor een elektrische California, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben.
Volkswagen heeft pas geleden de ‘snellere’ versie van de ID. Buzz onthuld. Deze nieuwe ID. Buzz GTX heeft een groter accupakket aan boord en zou in theorie ook een grotere actieradius moeten hebben. Wel zo handig als je met je California naar het Gardameer wil en niet om de twee uur wil laden. Nu heeft de nieuwe GTX genoeg afleiding aan boord om het wachten wat dragelijker te maken, zoals ChatGPT en een groot panoramisch dak.
Wat zijn de reden voor het uitblijven van een ID. Buzz-camper
Lars Krause is het hoofd van sales- en marketingafdeling van Volkswagen. Volgens hem zijn zowel de ID. Buzz en de California een icoon. Maar er is simpelweg geen markt voor een combinatie van die twee. Tegen AutoCar zegt hij: ‘Ik kan je vertellen dat we altijd beginnen vanuit de markt en gezien de marktcijfers en gelet op onze klanten, blijkt dat de vraag naar dit soort voertuigen er nu niet is, volgens ons.’
Dit wil niet zeggen dat Volkswagen nooit een ID. Buzz-camper gaat maken. Krause zegt: ‘We verwachten dat de vraag naar modellen zoals een ID. Buzz California pas over een paar jaar gaat toenemen. Daarom richten we ons nu op het vinden van een oplossing voor de Volkswagen ID. Buzz California. Dit is de reden waarom de auto nu nog niet op de markt komt.’
Het gewicht kan een extra probleem worden
Een standaard ID. Buzz met lange wielbasis heeft al een maximaal toelaatbaar gewicht van 3.000 kilo. De GTX krijgt ook nog een grotere accu. Als je daar nog een uitklapdak/tent op monteert, is de kans groot dat de camper over de 3.500 kilo gaat wegen. Op dat moment moet je een rijbewijs C- of C1 hebben, oftewel een vrachtwagenrijbewijs. En dat heeft niet iedere vakantieganger…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De Volkswagen ID. Buzz GTX heeft meer vermogen dan een nieuwe Golf GTI

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Waarom hoeven Flixbus-chauffeurs eigenlijk helemaal geen rijbewijs te hebben?

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Waarom er nu een enorme run op dieselbusjes plaatsvindt in Nederland

Deze bizarre tweekoppige bus kun je echt bestellen bij Citroën (en daar is een goede reden voor)

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Is de wegenbelasting voor een camper in 2025 nog steeds zo laag?

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Op deze manier kun je geld terugkrijgen van de RDW

Je gelooft het niet, maar dit keurige appartement is eigenlijk een (zelfgebouwde) camper

Mag je (permanent) in een camper wonen als je bijvoorbeeld geen huis kunt betalen?

Volkswagen camper haalt 95 kilometer op een accu, is dat voldoende?

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Misschien kunnen ze zich de moeite besparen.
https://www.tonke.eu/modellen/tonke-id-buzz/