
Volkswagen lijkt een beetje op zoek te zijn naar zijn eigen ‘mojo’. Vroeger was VW het merk dat nét dat beetje meer bood dan de concurrentie. Ja, een VW was ook iets duurder, maar dankzij hoge restwaardes was de leaseprijs lager. Met de nieuwe Volkswagen ID.1 moet het merk weer iets van de oude glorie zien terug te krijgen.
Het is niet dat Volkswagens op dit moment slecht zijn, integendeel. Ze zijn alleen iets minder onderscheidend. Vroeger kon je ze herkennen aan de eenvoudige, tijdloze styling en de hoogwaardige interieurs. En ondanks dat een Volkswagen nooit de goedkoopste in zijn klasse is geweest, zijn VW’s tegenwoordig behoorlijk aan de prijs.
Terug naar de gloriedagen
Volkswagen is gelukkig druk bezig om weer terug te gaan naar de gloriedagen en de ID.1 is daar een belangrijk onderdeel van. Op dit moment kost een Volkswagen Polo 25.990 euro, de ID.3 34.990 euro een Golf 35.990 euro. Daar gaat verandering in komen. De eerste stap in de goede richting is de Volkswagen ID.2, die rond de 25.000 euro gaat kosten. De ID.1 staat op het MEB-platform, maar heeft de elektromotor op de vooras, dus voorwielaandrijving. Dit om zo meer bagageruimte te creëren.

Dan is er de auto die je hier ziet, de Volkswagen ID.1. De instapversie daarvan gaat minder dan 20.000 euro kosten. We konden onlangs al een teasertje laten zien, maar nu hebben we een tweetal tekeningen voor je. Het lijkt erop dat de tijden van de Volkswagen Up weer een beetje terugkomen. Logisch, want het is in feite een opvolger van de e-Up! van een paar jaar terug.
Je moet die enorme wielen wel wegdenken bij de Volkswagen ID.1
Ook komt het door het design. Die enorme wielen en minimale ruimte tussen wiel en wielkast moet je even wegdenken. Daar komen smalle 15 inch-velgjes onder, natuurlijk. Maar we zien verder vrij eenvoudige styling, met een hele dikke C-stijl, een designelement van de Golf. De proporties zullen waarschijnlijk smaller en hoger zijn. Maar de vormgeving en lijnvoering zal wel overeenkomen, dus de grille, lampen en het ontbreken van onnodige designfrutsels.
Lees ook: De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de elektrische Up
Een ander Up-esque feature is de achterklep. Het lijkt erop dat de achterruit open kan en zo functioneert als achterklep. Dat is een stuk goedkoper om te produceren. De Volkswagen ID.1 staat gepland voor 2027. Als Volkswagen erin slaagt om de prijs onder de 20.000 euro te houden, hebben ze potentieel een nieuwe wereldhit in handen. De meeste volwaardige EV’s zitten rond de 25.000 euro, rond de 20.000 euro is de keuze erg klein én kun je discussiëren of het echt volwaardige auto’s zijn.
Ik vind t vooral jammer dat de e-Polo er nooit is gekomen. Maar ze zijn aardig onderweg met de ID.2 en straks de ID.1, deze lijn maar doorzetten en dan wordt t echt weer Volkswagen.
VW is sowieso de laatste tijd al weer goed op weg. De ID serie zijn inmiddels doorontwikkeld tot prima EVs die qua prijs / waar voor je geld met alles kunnen concurreren, de hybrides hebben meer range dan wie ook en ook weer voor heel nette prijzen en de tijden van slechte betrouwbaarheid liggen ook in het verleden.
Veel negatief sentiment komt van de periode van 5-10 jaar geleden maar volgens mij is het nu een stuk beter.
Alleen jammer dat je met de Ford equivalenten van de ID modellen meer auto voor (veel) minder geld krijgt.
Niet echt. De Explorer is 12 centimeter korter dan de ID4 en dat is in de ruimte duidelijk te merken terwijl je het in de prijs niet ziet. Met gezond verstand ga je dan altijd voor de ID4.
Ze zien er iig een stuk beter uit dan de VW-equivalenten. En niet zo bagger in de naamgeving: VW: gooi dat ID aub overboord.
Kan het moeilijk geloven dat dit onder € 20.000 zal blijven, misschien compleet kaal zonder airco, verwarming e.d. met 100 km range.
Kan jij ooit ergens positief over zijn? Wat een droeftoeter…
Net een beetje meer? Haha Toyota’s hebben altijd al 10 keer meer opties in de standaard versies gehad dan VW. Überhaupt elk Japans merk. Maar goed, net dat beetje meer voor net wat meer geld.
Heb jullie zomaar het type van mijn eerste auto aangenomen? Dat accepteer ik niet. Sorry hoor ik ga helemaal niet in zo’n misvormd mongoloïde ding rijden. Wat een wereld…
Dat deed Renault beter: een R5 prototype tonen dat er onwaarschijnlijk uitzag, maar door al het enthousiasme van het publiek zoveel als technisch haalbaar gewoon in de praktijk werd gebracht.
Hier zien we een supervette schets van iets wat zo onrealistisch cool is dat je nu al weet dat de werkelijkheid alleen maar tegen kan vallen.
Welke marketeer bedenkt dat dat een slimme manier van werken is?
Heel dom van volkswagen om met die E- UP te stoppen..dit model hadden ze nog jaren door kunnen trekken.. maar ja VW is zowieso op het verkeerde pad. Een golf rijder als die in een ID 3 stapt en kijkt naar dat dashboard dan krijgt die een nachtmerrie.. een stuk sulo plastic met een tablet dr op.