Een aantal jaar geleden leek een aantal zaken vast te staan: Mark Rutte regeert in Nederland, elektrisch rijden doe je met botsauto’s en de Volkswagen Golf is de populairste auto van het land. Kom terug naar het hier en nu en kijk eens wat er is gebeurd. VW-baas Thomas Schäfer laat aan de bestuursleden van Volkswagen weten dat het merk in het nauw zit.
De Duitse autofabrikant zou al midden in de onderhandelingen zitten met de ondernemingsraad over de bezuinigingen. In totaal zou er 10 miljard euro bespaard moeten worden. Deze kostenbesparingen zouden eerst binnen Volkswagen zelf worden doorgevoerd voordat andere merken binnen de VW Groep aan de beurt zijn om de bouwprocessen te versnellen met elektrische auto’s.
‘Volkswagen is niet meer competitief’
Reuters zegt een bericht van Schäfer aan de overige bestuursleden in handen te hebben. Hierin zou Schäfer zeggen: ‘Met veel van onze bestaande structuren, processen en hoge kosten zijn we als het merk Volkswagen niet langer competitief.’ Er moet dus iets veranderen, wil Volkswagen nog kunnen concurreren. In hetzelfde bericht zou een reactie van Gunnar Kilian te lezen zijn.
Kilian is het bestuurslid namens de HR-afdeling van Volkswagen. Reuters citeert Kilian: ‘We moeten eindelijk moedig en eerlijk genoeg zijn om binnen het bedrijf dingen overboord te gooien die dubbelop zijn, of die simpelweg ballast zijn die we niet kunnen gebruiken voor goede resultaten.’
Hij zou hebben aangegeven dat VW er onder meer op mikt om werknemers met gedeeltelijk of vervroegd pensioen te sturen, maar dat het gros van de beoogde besparing van 10 miljard euro uit andere maatregelen dan inkrimping van het personeel moet komen. Details hierover zouden tegen het einde van het jaar vast komen te liggen.
We hebben Volkswagen Nederland om een reactie gevraagd op de berichtgeving van Reuters. De woordvoerder zegt het bericht te kennen, maar er vanuit Volkswagen Nederland geen reactie op te hebben.
Peter heeft op 29 november 2023 geschreven:
Ze zijn bij VAG erg verstandig bezig. Ze proberen slimme dingen van anderen over te nemen en zijn kritisch op hun eigen werk. Dat is beter dan alleen maar kritiek hebben op anderen (Stellantis) of 4 jaar na aankondiging een auto nog steeds met paneelkieren zo groot als de Grand Canyon bouwen (Tesla).
Trouwe klant is overgestapt heeft op 29 november 2023 geschreven:
Gek dat vw in het nauw zit.
Ik heb vorig jaar een golf 8 clubsport aangeschaft.
Wat een bak ellende, alleen maar storingen.
Ik heb hem moeten inruilen wat mij een hoop geld gekost heeft.
De kwaliteit is sterk achteruit gegaan, ze denken meer aan kwantiteit lijkt het wel.
Ik denk dat je je goed kan onderscheiden door kwaliteit te blijven bieden.
Maarten heeft op 28 november 2023 geschreven:
Ik zeg dit dus letterlijk al maanden.
Oei wat werd ik gehaat. Hoe durfde ik dat te zeggen over VW. “Ik wist niet waar ik over praatte”
Ik was een idioot, wereldvreemd en moest wel een chinese spion zijn.
En nu zijn de haters allemaal stil.
Maarten heeft op 30 november 2023 geschreven:
Snap niet waarom je begint over marge per auto?
Steering nergens in dit hele verhaal.
Ik had het altijd over de bovenliggende KPI, de operation margin. De KPI die echt iets zegt over de winstgevendheid.
VW zegt ook niet dat de materiaalkosten per auto te hoog zijn of iets dergelijks, ze zeggen wel;
“Met veel van onze bestaande structuren, processen en hoge kosten zijn we als het merk Volkswagen niet langer competitief.’”
En :
“We moeten eindelijk moedig en eerlijk genoeg zijn om binnen het bedrijf dingen overboord te gooien die dubbelop zijn, of die simpelweg ballast zijn die we niet kunnen gebruiken voor goede resultaten.”
Denken jullie dan dat dat gaat over de marke per auto… of gaat dat over de operation margin (retorische vraag). Welke toevallig bar slecht is bij VW?
En zoek nu eens op hie de operation marges van de verschillende brands zich verhouden.
Zie daar de pijn wat de CEO van VW nu kopzorgen geeft. Ongeacht wat jullie er ook van vinden.
Verder staat deze ramp in wording totaal los van het merk Tesla, wat iemand anders hier noemde.
Tesla maagt geld als water.
Freek Peters heeft op 30 november 2023 geschreven:
Geheel volgens verwachting van reageerder “au” reageert maarten met nog meer geblaat en probeert hij mensen de les te lezen terwijl hij duidelijk de inhoud niet snapt. Zou hij zelf niet doorhebben dat hij alleen maar zichzelf voor schut zet?!
Uiteindelijk draait alles om marge per auto want dat betaalt voor de rest. Je kan de rest wegsnijden tot er niets meer is en dit ten koste gaat van kwaliteit (hallo, Tesla), service (hallo, Tesla) of de doorontwikkeling van modellen (hallo, Tesla) maar als de marge er niet is heb je sowieso een probleem. Nu kon die Maarten eerst altijd niet uitgesproken raken over de marge per auto die bij Tesla hoger was dan bij anderen en nu het omgekeerd is, doet die er opeens niet meer toe. Yeah right. Zoiets is recht lullen wat krom is door een windvaan. Een windvaan met gebrek aan kennis bovendien.
Influencer heeft op 29 november 2023 geschreven:
Hoe oud is die Maarten eigenlijk met zijn eeuwige gejank over haters? Wel fijn dat er hier ook mensen zijn als Jan Hendrik die wel verstand van zaken hebben en de onzin van roeptoeterende pubertjes aan de kant schuiven. Hulde!
Hielke heeft op 29 november 2023 geschreven:
Het zou wel een generatieding zijn maar waarom willen al die jongeren eigenlijk zo graag gehaat worden? Denken ze dat ze dan stoer zijn? Ik ben liever geliefd of gerespecteerd.
Over de elektrische auto’s van VW ben ik best positief. Mijn zoon heeft een ID4 en dat rijdt fantastisch. Heel erg ruim en gewoon veel souplesse. Mijn vrouw en ik willen ook wel elektrisch gaan maar het is nog een beetje te duur om privé zo te rijden. Als de ID2 echt minder dan 30000 euro wordt dan is dat zeker een optie. We gaan het wel zien.
Jan Hendrik heeft op 29 november 2023 geschreven:
Het is wel vreemd dat jij je gelijk wil halen, terwijl je precies de tegenovergestelde conclusie trekt als VW doet.
VW zegt dat de marge te laag is.
Jij zegt dat Tesla niet een te lage marge heeft.
Feit: de marge per voertuig bij VW is over heel 2023 hoger dan van Tesla.
https://ycharts.com/companies/TSLA/gross_profit_margin
https://ycharts.com/companies/VWAGY/gross_profit_margin
Als VW zegt dat hun marge te laag is, wat zegt dat dan over Tesla?
De enige conclusie die je vanuit dit soort uitspraken van je kan doen, is dat je inderdaad geen idee hebt waar je over praat.
Au heeft op 29 november 2023 geschreven:
Dit moet pijnlijk zijn voor Maarten als je onkunde zo hard zichtbaar is!
Eens kijken wat hij nu gaat zeggen… ik gok dat hij met veel geschreeuw eroverheen probeert te gaan in de hoop dat mensen zijn gebrek aan kennis niet zien. Dat is wat je bijna altijd ziet als mensen het niet snappen maar wel willen doen alsof het zo is. “1+1 = geen 3? Neeeee het is echt 3 en wie dit niet met mij eens is is een gemene hater!!!” Beetje dat niveau.
Maarten heeft op 30 november 2023 geschreven:
De enige onkunde die ik zie is dat het concept operation margin nog steeds niet geland is hier. Maar het is goed zo, blijven jullie maar hangen.
Wilfred heeft op 30 november 2023 geschreven:
Doe eens niet zo arrogant joh. Freek legt heel duidelijk uit waarom jij het mis hebt. Niet erg hoor maar geef dat gewoon toe. Doen alsof je alles beter weet is een heel slechte eigenschap.