Volkswagen Passat-facelift: gelikt, niet getikt

Oh jee, het klokje verdwijnt

Volkswagen Passat GTE facelift 2019
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant interieur
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant interieur
Volkswagen Passat GTE facelift 2019
Volkswagen Passat GTE facelift 2019
Volkswagen Passat GTE facelift 2019
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant interieur
Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant interieur
Volkswagen Passat GTE facelift 2019
Volkswagen Passat GTE facelift 2019

Een lichte teleurstelling voelden we toen de huidige generatie Passat onthuld werd. Zó anders dan zijn voorganger was ie niet en als we eerlijk zijn, was de Passat niet de meest sprankelende verschijning. De Volkswagen Passat-facelift moet hier wat verandering in brengen. En dat lukt ‘m redelijk, zeker in de R-Line-uitvoering.

Wat is er zo bijzonder aan de Volkswagen Passat-facelift?

Alles en niets eigenlijk. Het is een Volkswagen Passat en dat betekent sinds het begin der tijden dat hij heel veel dingen uitstekend doet, en met een bepaalde nuchterheid. Nee, echt spannend is het allemaal niet. Wel goed. En dat is wat veel mensen zoeken, want Volkswagen verkocht dit jaar het 30-miljoenste exemplaar van de Passat.

De Volkswagen Passat-facelift voegt een nieuwe grille, nieuwe led-koplampen en nieuwe bumpers toe. Het kleurenpalet en het velgenaanbod groeit ook iets. Binnenin verandert de boel minimaal met een nieuw stuur, wat nieuwe frutsels en nieuwe deurpanelen. De digitale tellers zijn verbeterd en gaan verder onder de naam Digital Cockpit.

Een bijzondere stijlkeuze op het dashboard

De naam Active Info Display is niet het enige wat foetsie is op de facelift. De opvallendste wijziging vind je midden op het dashboard: het ‘kijk Mercedes, wij kunnen ook heus wel chique uurwerkjes plaatsen’-klokje verdwijnt in ruil voor een Passat-logo. Een bijzondere stijlkeuze…

Volkswagen Passat-facelift 2019 Variant interieur
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het niet in de Passat

De Volkswagen Passat-facelift krijgt IQ.Drive

Volkswagen veegt alle rij-assistenten op een hoop en noemt het resultaat IQ.Drive. Met systemen als adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp is het voor de Volkswagen Passat-facelift mogelijk om tot 210 km/u deels autonoom te rijden. Je moet nog altijd je handen aan het stuur houden, anders gaat de auto piepen.

Specificaties van de Volkswagen Passat-facelift

Nieuw is de 2.0 TDI Evo – een dieselmotor met 150 pk die 10 gram CO2 minder uitstoot per kilometer dan de vorige vergelijkbare diesel. Andere diesel hebben 120 pk, 190 pk of 240 pk. Voor benzineliefhebbers zijn er motoren met 150 pk, 190 pk of 272 pk. Ook de Passat GTE keert terug en krijgt nu een elektrisch bereik van 55 kilometer volgens de WLTP.

Volkswagen Passat-facelift: de prijs

De prijs van de Volkswagen Passat-facelift is nog niet bekend. De huidige Passat heb je vanaf 38.416 euro en de Passat Variant vanaf 40.015 euro. Het merk zal nooit grof afwijken van de huidige prijzen. In het vierde kwartaal van 2019 komt de vernieuwde middenklasser naar de showrooms.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws