Stuurtjes zijn niet meer rond, auto’s praten terug tegen je en hoge auto’s kunnen niet meer offroad. Er is in de afgelopen vijftig jaar – toen de Volkswagen Passat voor het eerst onthuld werd – een hoop veranderd. Gelukkig is het belangrijkste ongewijzigd: de nieuwe Volkswagen Passat is nog altijd een ruimte stationwagen. Of er een sedan komt, is nog niet bekend.
De nieuwe Volkswagen Passat staat op hetzelfde platform als de Golf en komt met een groot motorenaanbod. De twee plug-in hybrides (eentje met 204 pk en eentje met 272) kunnen 100 kilometer ver komen op alleen de batterij. Allebei gebruiken ze een 1,5-liter benzinemotor. De totale actieradius van de PHEV is 1.000 kilometer.
De nieuwe Volkswagen Passat is er niet alleen als hybride
Toch liever een ouderwetse benzinemotor? Dan heeft Volkswagen twee leuke opties met de motor uit de GTI. De eerst 2,0-liter viercilinder produceert 204 pk en heeft voorwielaandrijving. De andere 2,0-liter krijgt 265 pk en vierwielaandrijving. Ook zijn er nog drie 2,0-liter dieselmotoren met 122, 150 of 193 pk. Die laatste krijgt ook vierwielaandrijving.
Misschien nog belangrijker dan de motoren, is de interieurruimte. De wielbasis is ten opzichte van de vorige generatie gegroeid met 50 millimeter, waardoor er ook 50 millimeter extra beenruimte is voor de passagiers op de achterbank. De voorste passagiers hebben het ook fijner met de nieuwe optionele massagestoelen. Achterin kun je 1.920 liter spullen kwijt als je de achterste zitting neerklapt.
De prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat zijn nog niet bekend. In het eerste kwartaal van 2024 komt de auto naar de showroom. Meerdere nieuwswebsites melden dat er geen nieuwe sedan-versie meer komt van de Passat. Je zult het dus met deze grote station moeten doen.
Ikke heeft op 31 augustus 2023 geschreven:
De Passat als spiritueel opvolger van de V70?