Hoe vet moet het zijn om rond de eeuwwisseling bij Volkswagen gewerkt te hebben. De zaken gingen goed, er was een duidelijke visie, het klimaat was nog een hobby en teams kregen groenlicht voor dwaze projecten. Volkswagen had in die tijd een W12-benzinemotor en een V10-dieselmotor. Die kent iedereen wel, maar deze bijzondere motor vergeten veel mensen nog weleens: de W8 in de Volkswagen Passat. Dit mag je gerust zien als een halve Bugatti-motor. Deze kun je nu voor heel weinig kopen.

Volkswagen stond in die tijd bekend als degelijk. Niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua design. Dit is de Passat van de generatie B5 en daar weer de facelift van. Vrienden noemen hem B5.5. Daarom zou je nooit verwachten dat er een motor in ligt met hetzelfde slagvolume als een Ford Mustang. Jazeker, er was een periode dat Volkswagen 4,0-liter achtcilinder verkocht voor de Passat. Sterker nog: dit was een soort proefballon voor latere W-motoren zoals de W12 voor Bentley en de W16 voor Bugatti.

Hoe krachtig is zo’n Passat W8?

De W8 had geen turbo’s en produceerde een keurige 275 pk en 370 Nm. De benzinetank van 80 liter gaf aan dat dit misschien niet de zuinigste keuze was. De vierwielaandrijving hielp voor een opgegeven verbruik van zo’n 13 liter per 100 kilometer. Dit is nog wel de NEDC-meetmethode. Vaak betekent dit bij grotere motoren dat je iets zuiniger kun rijden als je je best doet, maar deze auto schijnt wel echt heel dorstig te zijn.

De 0-100-tijd is 6,5 seconden. Als je tenminste zelf roert in de versnellingsbak, want deze auto komt nog uit de tijd dat de automaat trager was dan de handbak. Tel er 1,3 seconden bij op als je de automaat neemt en nog eens 0,3 als je de Variant (dus de stationwagen) neemt. De top is 250 km/u. Allemaal leuk, maar koop deze auto vooral voor het geluid. En als je er écht een halve Bugatti van wilt maken, knoop er dan voor de gein twee turbo’s op.

Zo klinkt een Passat W8 met een beetje moeite

Wat kost zo’n Passat W8 nu dan?

De Volkswagen Passat W8 zit nu nog in het vagevuur tussen een oud lijk en een mooie klassieker. Het goedkoopste exemplaar in Nederland kost slechts 1.800 euro, maar die heeft vage klachten. Het eerste rijdende exemplaar kost 2.500 euro en heeft 290.000 kilometer op de teller. We zien de eerste nette voor 4.000 euro. Maar er zijn ook al partijen die de auto inschatten als toekomstige klassieker. De duurste is er eentje met 117.000 op de teller voor 29.950 euro.

Lees ook: In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Wat nou een goede prijs is? Gevoelsmatig is een paar duizend euro voor een W8-model een koopje en kunnen de prijzen alleen maar stijgen. Anderzijds is het in de meeste een oude Passat met een paar ton op de teller en een hoog verbruik. Je hebt er verder ook weinig aan: het is geen auto om in het weekend een stuk te gaan toeren. Toch: als je nog ruimte over hebt, kan het een leuk project zijn. Knap hem een beetje op, hang er een leuke uitlaat onder en schep op in de kroeg dat je bijna een Bugatti hebt.

Eén reactie op “De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland”

  1. Diverse W8 Passats gehad. Als je de kosten bekijkt om deze auto rijdende te houden wordt je echt arm maar het rijplezier is geweldig. Wat zeker opvalt dat de blokken na 300000 km echt op zijn. Effe snel een onderdeel vervangen kan je wel vergeten. Ik heb er echt met veel plezier in gereden en kijk nog wel eens op de MP of er een leuke tussen staat… Wie weet..

Geef een reactie

(verplicht)