
Kleine autootjes met dikke motortjes zijn gewoon heel erg leuk. Kijk maar naar de originele Golf I GTI. Deze Polo GTI is zijn hedendaagse tegenhanger.
Ziet er lekker uit toch? De auto staat op 17 inch velgen en is 15 mm lager gelegd dan de standaard Polo. Uiteraard zijn de grille, de voor- en achterbumper en de uitlaten herzien voor die nodige snelle look. Bovendien heeft deze Polo led’jes in z’n koplampen. Hoef je die niet meer bij de Halfords te halen.
Ook in het interieur worden we verwend met sportstoelen, nieuwe metertjes, aluminium pedalen en een afgeplat stuurwiel met flippers. De Polo GTI is namelijk standaard voorzien van een zeventraps dsg-bak, voor de ultieme PlayStation-ervaring.
Onderstuurd tegen bomen aan schuiven behoort met deze Polo tot het verleden; hij is (naast esp) standaard uitgerust met xds, een elektronisch sperdifferentieel. Dat heb je wel nodig, want het hart van de hete Polo is de bekende 1.4 TSI met turbo én supercharger. Die produceert 180 pk, en op 1.184 kg zorgt dat voor leuke momentjes. De Polo GTI sprint ermee van 0 tot 100 in 6,9 seconden en bereikt een topsnelheid van 229 km/u. En toch verbruikt ie, als je opa ermee rijdt, 6,0 l/100 km en stoot ie 139 g/km CO2 uit.
Tegen de zomer vinden we de Polo bij de dealer, maar eerst staat ie volgende maand in Genève. Prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
