
De Polo groeide met de laatste generatie nog een stukje en is geen kleine auto meer. Daar hebben we de Up immers voor. Maar naast de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5 is het toch een ielig ding.
De Volkswagen Polo GTI R5 is geen glorieuze comeback naar het WRC; het is een rallyauto die je zelf kunt kopen. Hij is gebouwd volgens de R5-regels van de FIA. Je kunt er bijvoorbeeld mee rijden in het WRC2. Dit is de laatste stap voor het ‘echte’ WRC. De R5-regels verbieden een motorinhoud groter dan 1,6 liter. Dus Volkswagen wisselt de 2.0 van de GTI in voor een 1.600’tje.
Langzamer is de Volkswagen Polo GTI R5 niet. Met 270 pk sprint de rallyauto in 4,1 seconden naar de 100 km/u. Schakelen doe je met een sequentiële bak met vijf versnellingen. De prijs ligt waarschijnlijk ergens net onder de 200.000 euro. Hij komt volgende zomer.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen
