
De Polo groeide met de laatste generatie nog een stukje en is geen kleine auto meer. Daar hebben we de Up immers voor. Maar naast de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5 is het toch een ielig ding.
De Volkswagen Polo GTI R5 is geen glorieuze comeback naar het WRC; het is een rallyauto die je zelf kunt kopen. Hij is gebouwd volgens de R5-regels van de FIA. Je kunt er bijvoorbeeld mee rijden in het WRC2. Dit is de laatste stap voor het ‘echte’ WRC. De R5-regels verbieden een motorinhoud groter dan 1,6 liter. Dus Volkswagen wisselt de 2.0 van de GTI in voor een 1.600’tje.
Langzamer is de Volkswagen Polo GTI R5 niet. Met 270 pk sprint de rallyauto in 4,1 seconden naar de 100 km/u. Schakelen doe je met een sequentiële bak met vijf versnellingen. De prijs ligt waarschijnlijk ergens net onder de 200.000 euro. Hij komt volgende zomer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Van welke automerken en automodellen rijden er het meeste rond in Nederland?

De goedkope Polo Robust moet weer een onverwoestbare Volkswagen zijn

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
