
De Polo groeide met de laatste generatie nog een stukje en is geen kleine auto meer. Daar hebben we de Up immers voor. Maar naast de nieuwe Volkswagen Polo GTI R5 is het toch een ielig ding.
De Volkswagen Polo GTI R5 is geen glorieuze comeback naar het WRC; het is een rallyauto die je zelf kunt kopen. Hij is gebouwd volgens de R5-regels van de FIA. Je kunt er bijvoorbeeld mee rijden in het WRC2. Dit is de laatste stap voor het ‘echte’ WRC. De R5-regels verbieden een motorinhoud groter dan 1,6 liter. Dus Volkswagen wisselt de 2.0 van de GTI in voor een 1.600’tje.
Langzamer is de Volkswagen Polo GTI R5 niet. Met 270 pk sprint de rallyauto in 4,1 seconden naar de 100 km/u. Schakelen doe je met een sequentiële bak met vijf versnellingen. De prijs ligt waarschijnlijk ergens net onder de 200.000 euro. Hij komt volgende zomer.
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
