
Zo ruig als de Golf Country gaat Volkswagen ze helaas nooit meer maken, vermoeden we. Maar dat betekent niet dat het merk geen verhoogde en stootvaste versies van hatchbacks meer bouwt. Speciaal voor Braziliaanse boeren komt Volkswagen nu met de Polo Robust. Het is een soort moderne Cross Polo, maar dan wel eentje die niet naar Nederland komt.
In Brazilië biedt VW naast de gewone Polo een kale goedkopere versie die Polo Track heet. Van die betaalbare uitvoering is er een extra variant gemaakt voor op het platteland: de Volkswagen Polo Robust. Het is een betaalbare Polo met simpele (en dus onverwoestbare) techniek die tegen een stootje moet kunnen. Hij werd gepresenteerd op een landbouwbeurs in Brazilië.
De auto is makkelijk schoon te houden
Om ervoor te zorgen dat je makkelijk modder en andere viezigheid uit de Polo Robust kunt wassen, gebruikt het merk vinyl stoelhoezen, rubberen vloermatten en een rubberen mat in de kofferbak. Daarnaast komt een optionele trekhaak vast van pas rondom de boerderij. Van de Amarok en de Saveiro levert Volkswagen in Brazilië nu ook Robust-uitvoeringen.
Om de auto technisch zo simpel en goedkoop mogelijk te houden, krijgt de Polo Robust een simpele 1,0-liter benzinemotor zonder turbo. Deze zogenoemde MPI-motor produceert 84 pk en 101 Nm. Misschien is de motor niet het toppunt van verfijning, maar het is er waarschijnlijk wel eentje die tot het einde der tijden door blijft draaien. Het vermogen gaat via een vijftraps handbak naar de voorwielen.
Wat kost een Polo Robust?
In Brazilië ben je voor een normale Polo minimaal 90.990 Braziliaans real kwijt, wat omgerekend ongeveer 17.000 euro is. De Polo Track gaat voor omgerekend ongeveer 16.000 euro. Verschillende Braziliaanse nieuwswebsite melden dat de Polo Robust in Brazilië zo’n 17.000 euro moet gaan kosten. Alsnog fors minder dan de Polo hier, want die kost in Nederland minimaal 26.990 euro. In België ligt de catalogusprijs op 23.810 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Van welke automerken en automodellen rijden er het meeste rond in Nederland?

Dit is de (nogal hoge) prijs van de Volkswagen Polo GTI 25 Edition

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
