Oké, laten we even een experiment doen. Hieronder zie je een Volkswagen-reclame uit Engeland. De Advertising Standards Authority (ASA) heeft in al zijn wijsheid besloten dat deze reclame niet door de beugel kan, en van de buis moet. Kijk hem even, en probeer te achterhalen wat er precies aan scheelt.
https://youtu.be/U4tAVYvYz7U
Ongelofelijk, niet? De brutaliteit van Volkswagen. Dachten ze echt dat ze ermee weg zouden komen? Zijn ze elke grip op de normen en waarden van deze samenleving kwijt? Gelukkig is er nu gerechtigheid. Zit je nu glazig naar je scherm te staren in verwarring? Goed, dan leggen we het even uit.
Volgens de ASA laat de reclame schadelijke stereotypen zien. In het eerste shot die je een man en een vrouw in een tent die aan een klif hangt. De vrouw slaap in het shot, en zou neergezet worden als passief. De mannen zouden neergezet worden als actieve avonturiers. In het laatste beeld zie je een vrouw voor een kind zorgen – en dat kan natuurlijk niet.
Volkswagen ging in protest en beweert dat de advertentie niet seksistisch is. De ASA ‘concludeerde dat de advertentie genderstereotypen presenteerden op een manier die schade kon veroorzaken’. Juist. De ASA introduceerde eerder dit jaar nieuwe regels met betrekking tot het reduceren van genderstereotypen. Zeg het maar: zijn ze te ver gegaan?
Jelle heeft op 14 augustus 2019 geschreven:
Mijn mond is zo ver opengevallen, dat ik even niets meer kan uitbrengen…
Fransje heeft op 19 augustus 2019 geschreven:
Ja nog even en bij geboorte worden alle genderbepalende factoren verwijderd