Het gaat er bij de zorg om het milieu toch vooral om dat we energie besparen, daarmee het milieu minder belasten en langer met onze brandstofvoorraden vooruit kunnen. Toch heeft de autobranche nog een ander belang: het zichzelf aanmeten van een zo groen mogelijk imago.
BMW maakt al enige tijd goede sier met haar EfficientDynamics met als gevolg een groot aantal auto’s met een A, B of C energielabel. Nu komt Volkswagen om de bocht en beweert de grootste aanbieder van milieuvriendelijke modellen te zijn. Die bewering op zich is al niet zonder risico, een auto is immers per definitie niet milieuvriendelijk.
Een van de peilers van Volkswagen is aardgas. Nieuw is de Passat Variant TSI EcoFuel met een 22 kg tank en zodoende een actieradius van 800 km. Maar zo lang er in ons land nauwelijks aardgas verkrijgbaar is, vormt deze brandstof helemaal geen alternatief.
Dan maar een zuinige diesel, want Volkswagen breidt haar BlueMotion reeks uit met de al jaren op vervanging wachtende Sharan. Voor het eerst heeft een BlueMotion voertuig de 2 liter TDI, maar waarom dan weer de oude versie met pompverstuivers? Softwarematige en aërodynamische aanpassingen temperen hier het verbruik.
Reacties