Volkswagen laat op de Tokyo Motor Show zien dat het verder gaat op de weg die in Frankfurt werd ingeslagen met de Up. De Space Up is een min of meer logisch vervolg op wat de nieuwe kleine Volkswagen moet worden.
Waar de Up namelijk een klein driedeurs model is is, daar beschikt de Space Up over vier portieren. Daarvan gaan de achterportieren naar de verkeerde kant open, maar daar zullen we ons voorlopig maar geen zorgen over maken. Het blijft immers een studiemodel. Belangrijker is dat deze Space Up met een lengte van 3,68 meter aanzienlijk langer is dan zijn kleine broertje. Tegelijkertijd is hij ook zo’n 15 centimeter kleiner dan de Volkswagen Fox.
Om in het interieur niet opeengepakt te hoeven zitten, hengelde Volkswagen de motor in de Space Up naar achteren, onder de laadvloer. Eerder werd al geroepen dat we hiermee een reïncarnatie van de beroemde Kever zien, maar dat is wat ons betreft vloeken in de kerk. In het interieur van de Space Up is het trouwens een gezellige boel. Vier volwaardige zitplaatsen, geïntegreerde kinderzitjes achterin en een passagiersstoel die je om kunt draaien om bij je kroost de Olvarit naar binnen te kunnen lepelen. Voor een kleine auto heeft de Space Up een aardige laadruimte, als je wat met het meubilair schuift heb je een laadvolume van ruim 1.000 liter.
Over motorisering spreekt Volkswagen voorlopig met geen woord. Wel laten de Duitsers weten dat de productieplannen al in een redelijk gevorderd stadium zijn. Als de Seven Up straks op de weg verschijnt, dan zal hij voorzien zijn van milieuvriendelijke benzine- of dieselmotoren, en er komt ook een variant met elektromotor. En misschien zien we voor die tijd zelfs nog wel meer varianten volgens het Up-idee. Een zevenzitter misschien? De 7-Up? Of is dat te makkelijk?
Reacties