
Voor wie nog niet genoeg Volkswagen concept-crossovers had gezien, gooit het merk er nog maar eentje tegenaan. Maak kennis met de T-Prime Concept GTE.
Volkswagen noemt de T-Prime een full-size SUV en dat is niets te veel gezegd: hij meet meer dan vijf meter en komt, wanneer er een afgeleide in productie gaat, dan ook in boven de Touareg in het VW-gamma terecht. Zoals elke rechtgeaarde plug-in hybride kan hij een kilometertje of 50 volledig elektrisch rijden en heeft ie, zodra je de 2,0-liter TSI-benzinemotor aanspreekt, aardig wat punch te geven: 381 pk en 700 Nm (gecombineerd) zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden en een top van 224 km/u.
Het gemiddelde verbruik blijft officieel steken op 2,7 l/100 km en de CO2-uitstoot op 63 g/km. Volkswagen is echter zo aardig om ook het verbruik met lege accu's te vermelden: dan lust de benzinemotor 8,0 l/100 km en wordt er 187 g/km aan CO2 uitgestoten. Nog altijd lang niet gek. De accu's opladen hoeft overigens niet langer dan tweeënhalf uur te duren bij een 7,2 kW laadstation.
De T-Prime heeft 4Motion-vierwielaandrijving en een achttraps automaat met geïntegreerd limited-slip differentieel voor de krachtverdeling. Uiteraard hangt ie aan elkaar van de aanraakgevoelige displays (curved, zelfs), herkent ie gebaren en stemcommando's en heeft ie meer veiligheidssystemen en sensoren aan boord dan je kunt tellen. Of we 'm in deze vorm in productie zullen zien gaan? De verschillen zullen niet heel groot zijn, gokken we.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
