
Voor wie nog niet genoeg Volkswagen concept-crossovers had gezien, gooit het merk er nog maar eentje tegenaan. Maak kennis met de T-Prime Concept GTE.
Volkswagen noemt de T-Prime een full-size SUV en dat is niets te veel gezegd: hij meet meer dan vijf meter en komt, wanneer er een afgeleide in productie gaat, dan ook in boven de Touareg in het VW-gamma terecht. Zoals elke rechtgeaarde plug-in hybride kan hij een kilometertje of 50 volledig elektrisch rijden en heeft ie, zodra je de 2,0-liter TSI-benzinemotor aanspreekt, aardig wat punch te geven: 381 pk en 700 Nm (gecombineerd) zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden en een top van 224 km/u.
Het gemiddelde verbruik blijft officieel steken op 2,7 l/100 km en de CO2-uitstoot op 63 g/km. Volkswagen is echter zo aardig om ook het verbruik met lege accu's te vermelden: dan lust de benzinemotor 8,0 l/100 km en wordt er 187 g/km aan CO2 uitgestoten. Nog altijd lang niet gek. De accu's opladen hoeft overigens niet langer dan tweeënhalf uur te duren bij een 7,2 kW laadstation.
De T-Prime heeft 4Motion-vierwielaandrijving en een achttraps automaat met geïntegreerd limited-slip differentieel voor de krachtverdeling. Uiteraard hangt ie aan elkaar van de aanraakgevoelige displays (curved, zelfs), herkent ie gebaren en stemcommando's en heeft ie meer veiligheidssystemen en sensoren aan boord dan je kunt tellen. Of we 'm in deze vorm in productie zullen zien gaan? De verschillen zullen niet heel groot zijn, gokken we.
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond
