
Voor wie nog niet genoeg Volkswagen concept-crossovers had gezien, gooit het merk er nog maar eentje tegenaan. Maak kennis met de T-Prime Concept GTE.
Volkswagen noemt de T-Prime een full-size SUV en dat is niets te veel gezegd: hij meet meer dan vijf meter en komt, wanneer er een afgeleide in productie gaat, dan ook in boven de Touareg in het VW-gamma terecht. Zoals elke rechtgeaarde plug-in hybride kan hij een kilometertje of 50 volledig elektrisch rijden en heeft ie, zodra je de 2,0-liter TSI-benzinemotor aanspreekt, aardig wat punch te geven: 381 pk en 700 Nm (gecombineerd) zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden en een top van 224 km/u.
Het gemiddelde verbruik blijft officieel steken op 2,7 l/100 km en de CO2-uitstoot op 63 g/km. Volkswagen is echter zo aardig om ook het verbruik met lege accu's te vermelden: dan lust de benzinemotor 8,0 l/100 km en wordt er 187 g/km aan CO2 uitgestoten. Nog altijd lang niet gek. De accu's opladen hoeft overigens niet langer dan tweeënhalf uur te duren bij een 7,2 kW laadstation.
De T-Prime heeft 4Motion-vierwielaandrijving en een achttraps automaat met geïntegreerd limited-slip differentieel voor de krachtverdeling. Uiteraard hangt ie aan elkaar van de aanraakgevoelige displays (curved, zelfs), herkent ie gebaren en stemcommando's en heeft ie meer veiligheidssystemen en sensoren aan boord dan je kunt tellen. Of we 'm in deze vorm in productie zullen zien gaan? De verschillen zullen niet heel groot zijn, gokken we.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
