
Voor wie nog niet genoeg Volkswagen concept-crossovers had gezien, gooit het merk er nog maar eentje tegenaan. Maak kennis met de T-Prime Concept GTE.
Volkswagen noemt de T-Prime een full-size SUV en dat is niets te veel gezegd: hij meet meer dan vijf meter en komt, wanneer er een afgeleide in productie gaat, dan ook in boven de Touareg in het VW-gamma terecht. Zoals elke rechtgeaarde plug-in hybride kan hij een kilometertje of 50 volledig elektrisch rijden en heeft ie, zodra je de 2,0-liter TSI-benzinemotor aanspreekt, aardig wat punch te geven: 381 pk en 700 Nm (gecombineerd) zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden en een top van 224 km/u.
Het gemiddelde verbruik blijft officieel steken op 2,7 l/100 km en de CO2-uitstoot op 63 g/km. Volkswagen is echter zo aardig om ook het verbruik met lege accu's te vermelden: dan lust de benzinemotor 8,0 l/100 km en wordt er 187 g/km aan CO2 uitgestoten. Nog altijd lang niet gek. De accu's opladen hoeft overigens niet langer dan tweeënhalf uur te duren bij een 7,2 kW laadstation.
De T-Prime heeft 4Motion-vierwielaandrijving en een achttraps automaat met geïntegreerd limited-slip differentieel voor de krachtverdeling. Uiteraard hangt ie aan elkaar van de aanraakgevoelige displays (curved, zelfs), herkent ie gebaren en stemcommando's en heeft ie meer veiligheidssystemen en sensoren aan boord dan je kunt tellen. Of we 'm in deze vorm in productie zullen zien gaan? De verschillen zullen niet heel groot zijn, gokken we.
Meer van TopGear


Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)
