VW T-Prime GTE: groot en groen

Voor wie nog niet genoeg Volkswagen concept-crossovers had gezien, gooit het merk er nog maar eentje tegenaan. Maak kennis met de T-Prime Concept GTE.

Volkswagen noemt de T-Prime een full-size SUV en dat is niets te veel gezegd: hij meet meer dan vijf meter en komt, wanneer er een afgeleide in productie gaat, dan ook in boven de Touareg in het VW-gamma terecht. Zoals elke rechtgeaarde plug-in hybride kan hij een kilometertje of 50 volledig elektrisch rijden en heeft ie, zodra je de 2,0-liter TSI-benzinemotor aanspreekt, aardig wat punch te geven: 381 pk en 700 Nm (gecombineerd) zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden en een top van 224 km/u.

Het gemiddelde verbruik blijft officieel steken op 2,7 l/100 km en de CO2-uitstoot op 63 g/km. Volkswagen is echter zo aardig om ook het verbruik met lege accu's te vermelden: dan lust de benzinemotor 8,0 l/100 km en wordt er 187 g/km aan CO2 uitgestoten. Nog altijd lang niet gek. De accu's opladen hoeft overigens niet langer dan tweeënhalf uur te duren bij een 7,2 kW laadstation.

De T-Prime heeft 4Motion-vierwielaandrijving en een achttraps automaat met geïntegreerd limited-slip differentieel voor de krachtverdeling. Uiteraard hangt ie aan elkaar van de aanraakgevoelige displays (curved, zelfs), herkent ie gebaren en stemcommando's en heeft ie meer veiligheidssystemen en sensoren aan boord dan je kunt tellen. Of we 'm in deze vorm in productie zullen zien gaan? De verschillen zullen niet heel groot zijn, gokken we.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken