Als Volkswagen een exclusief, winstgevend idee heeft, dan kunnen ze moeilijk over ophouden. Ze zetten de trend van rappe SUV’s die begon met de Audi RS Q3 door. Binnen een korte tijd hebben we de Seat Cupra Ateca, de Audi SQ2 en de Skoda Kodiaq RS gezien. Nu volgt Volkswagen ook met de Volkswagen T-Roc R.
De Volkswagen T-Roc R
De T-Roc (en dus ook de Volkswagen T-Roc R) kun je zien als een hoogpotige Golf die in principe het gat vult die de Scirocco achterliet (snik). Deze tekening geeft ons een helder idee van wat me moeten verwachten van de Volkswagen T-Roc R: dikkere bumpers, meer luchtinlaten en grote velgen.
Wij zijn blijkbaar de enige die de tsunami aan crossovers een beetje stom vinden, want de Duitsers cashen uitstekend op de T-Roc. Sinds november 2017 zijn er meer dan 200.000 exemplaren verkocht. Wat is Duits voor ka-ching? Je snapt dus waarom ze het aanbod uitbreiden met een vlotte R.
Volkswagen T-Roc R: de specificaties
We verwachten dat de T-Roc R alle technische foefjes van de terminale Volkswagen Golf R overneemt. Reken op een 2,0-liter turbomotor die 300 pk via een automaat naar alle wielen gooit en via een flinke uitlaat geknetter de wereld inhelpt. Het rijgedrag is ontwikkeld op de bestraatte weg, zandduinen en op de ijsvlakte van Antarctica.
Nee grapje, hij heeft de Nürburgring minstens vijftig keer gezien. Volkswagen geeft aan dat de ‘T-Roc R een stijlvolle allround SUV is die de dynamiek heeft van een compacte hatchback.’ Mocht dit alles nog niet genoeg voor je zijn, blijf dan uitkijken naar de T-Roc Cabriolet die later dit jaar uitkomt. We leven in de gekste tijden.
Hein Veldhuis heeft op 18 juni 2019 geschreven:
Wat gaat de VW T-ROC R in Nederland kosten? Ga zelf begin volgend jaar een Cupra Ateca uit Duitsland importeren.