Volkswagen Bedrijfswagens is er niet vies van om leentjebuur te spelen bij andere merken. Zo is de nieuwe Transporter gewoon een Ford Transit en vanachter lijken een Mercedes Sprinter en een VW Crafter verdacht veel op elkaar. Maar deze traditie gaat nog veel verder terug. Want kijk maar eens goed naar deze Volkswagen Taro. Komt ie je niet heel bekend voor?
Aan het einde van de jaren ’80 wilde Volkswagen een extra pick-up aanbieden naast de Caddy. En waarom zou je zelf de moeite nemen om een volledig nieuwe pick-up te ontwikkelen als Toyota het spelletje al heeft uitgespeeld? Er werden wat handjes geschud en in 1989 ging Volkswagen in zijn eigen fabriek in het Duitse Hannover aan de slag om Toyota Hiluxen te bouwen met een VW-logo.
De veranderingen aan de Toyota Hilux waren minimaal. Er kwam uiteraard een ander logo op de neus, de achterklep en het stuur. Maar als je de motorkap van een Taro opent, kom je gewoon een Toyota-motor tegen. Je kon de Taro bestellen met een 2,4-liter dieselmotor of met één van drie verschillende benzinemotoren. Allemaal van Toyota.
Sommige Volkswagen Taro’s kwamen wel uit Japan
In 1994 wilde Volkswagen ook graag een vierwielaangedreven versie leveren – tot dan toe kon je de Taro alleen als achterwielaandrijver kopen. Maar blijkbaar was het ombouwen van de fabriek te veel moeite, dus die versie kwam wél uit Japan. Helaas was de meest onverwoestbare Volkswagen ooit geen doorslaand succes; in 1997 stopte de productie van de auto.
Het matzwarte exemplaar helemaal boven aan de pagina stond een week geleden in Wolfsburg op de parkeerplaats van het GTI Fest. Deze Taro staat iets hoger dan normaal en de wielkasten zijn iets uitgebouwd. De eigenaar was er zelf van overtuigd dat de Taro beter is dan de Hilux omdat ie in Duitsland werd gebouwd. Of dat zo is, mag je zelf beoordelen.
Er staan nog exemplaren te koop
Hoewel de Taro geen doorslaand succes was, blijft hij onderhuids een Toyota Hilux, dus je komt er nog best wat tegen op de bekende verkoopwebsites. In Nederland staat een roestig exemplaar te koop voor 6.500 euro, maar als je over de grens kijkt, moet je voor 5.000 euro ook wel kunnen slagen. Ook staat er in Boxtel een geweldig exemplaar te koop met een verhuislift. Geen idee waarom je zoiets zou willen, maar cool is het wel.
Poulusma heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Sinds wanneer is de VW Taro een onbekend model? 🤔
Theunis heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ja geen idee snap ik ook niet
Carmania heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
De slechtse motoren die je kon hebben. Hadden er 3 die in de werkplaats kwamen. Alle 3 afgeschreven met kapotte drijfstanglagers
Rolf heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Klopt. Ik werkte van 1997 tot 2000 op de verkoop binnendienst van de bekende motorenrevisiefabriek VEGE Motoren. Die 2.4 motor voor de Taro werd met grote regelmaat aangevraagd.
Theunis heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Klopt mijn baas heeft hem nig steeds als bedrijfs auto
Theunis heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Nog