Toen Tesla de Cybertruck onthulde, schreven meer dan 1 miljoen mensen zich in op de wachtlijst. Ook Ford ontving meer dan 200.000 reserveringen voor de elektrische F-150 Lightning. Volkswagen zag dit gebeuren en zag dit als de kans om eindelijk een deel van de Amerikaanse pick-up markt te veroveren. Heel slim kochten ze de rechten van een Amerikaans merk met veel historie met als doel om uitsluitend elektrische pick-ups en SUV’s te verkopen. Het nieuwe merk heet Scout.

En toen ging het mis. Want het blijkt dat slechts 2,5 procent van de mensen die een reservering hebben voor de Cybertruck er nu nog eentje wil. Ook Ford blijft zitten met onverkochte elektrische pick-ups. De hype blijkt voorbij voordat ie begon – of in ieder geval is er even een dipje in interesse. Het nieuwe elektrische merk van Volkswagen lijkt gedoemd, maar dan komt het concern met nog een slim idee om de nieuwe investering te redden.

Wordt een EV beter door benzine?

Hoe verkoop je een elektrische pick-up aan Amerikanen? Door een benzinemotor toe te voegen. Je kunt als Amerikaan nu een volledig elektrische auto bestellen, maar ook een EV met een zogenoemde range-extender. Deze extra benzinemotor is er alleen om de accu op te laden en drijft niet de wielen aan. Het rijden gaat dus nog altijd elektrisch, alleen als de accu op is, kun je hem ook bijladen met benzine.

De zogenoemde EREV’s (Extended Range Electric Vehicle) zijn nu zelfs populairder dan de EV’s zonder benzinemotor. Exacte aantallen worden niet genoemd, maar het is bekend dat maar liefst 80 procent van de reserveringen voor een range-extender zijn, zo meldt Inside EV’s. Het is een aanname om te zeggen dat deze klanten anders niets had gekocht, maar de benzinemotor lijkt wel de redding te zijn van het nieuwe elektrische merk.

De Scout is nu voor alle staten

Volgens de CEO van Scout zijn de voertuigen door de range-extender nu geschikt voor alle 50 staten, zo meldt Bloomberg. De volledig elektrische versies van de auto’s kunnen zo’n 550 kilometer rijden en de EREV’s halen zelfs de 800 kilometer. Je snapt dat die laatste in een land als Amerika wat populairder is. Al is het natuurlijk niet zo dat iedereen elke dag de staatsgrenzen overgaat.

Over vermogen wordt nog niet gesproken, maar wel over koppel: in de Scout Traveler en Terra sturen twee elektromotoren via twee elektromotoren alle vier hun wielen ‘een geschatte 1.355 Nm’. Dat is genoeg om ze op verhard terrein in 3,5 seconden van 0 naar 96 km/u (60 mph) te katapulteren. Ze staan op een 800-volt platform, ondersteunen bidirectioneel laden en kunnen met tot 350 kW snelladen.

De richtprijs voor de Verenigde Staten die Scout noemt, is 60.000 dollar zonder subsidies. De productie, in de Amerikaanse staat South Carolina, zou in 2027 van start moeten gaan – maar reserveren kan nu al. Over eventuele plannen voor export naar Europa is nog niets bekend. Wat wel bekend is, is dat de Volkswagen Groep graag Cupra naar de VS brengt. En zo is Seat eindelijk een beetje in Amerika.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)