Als je nog eens een voorbeeld zoekt van hoe ons belastingstelsel soms een malle uitwerking heeft op de automarkt, kijk dan eens naar de Porsche Macan. Een Cayenne met een V6 en 470 pk die 10.000 euro goedkoper is dan de kleinere Macan met een bescheiden viercilinder en 265 pk? Het is een wonder dat er überhaupt nog Macans werden verkocht in Nederland. De nieuwe elektrische Porsche Macan is wat meer geschikt voor Nederland en onze belastingen.
De nieuwe Porsche Macan is alleen volledig elektrisch verkrijgbaar. Het oorspronkelijke plan was om de huidige Macan naast de elektrische in het aanbod te houden, maar veiligheidsregeltjes in de EU zorgen ervoor dat Porsche de compacte benzine-SUV de nek om moet draaien. En ergens is dat niet zo gek: de huidige Macan zit eigenlijk nog in zijn eerste generatie en is dus stokoud. Deze tweede-generatie Macan staat op een volledig nieuw platform.
Liever elektrisch dan een viercilinder?
Als er één Porsche klaar is voor de elektrificatie, dan is het wel de Macan. We vermoeden zo dat het de Porsche is met de kleinste achterban en de achterban die er is, zal niet zo puristisch zijn als de gemiddelde 911-rijder. Het was toch altijd een beetje de Porsche ‘voor erbij’, en als er één auto prima een EV kan zijn, dan is het de tweede auto. En dat is heus niet oneerbiedig bedoeld: de iets te luidruchtige V6 in de Turbo vóór de facelift gaan we best missen, maar een Macan met een viercilinder, dat kan net zo goed een snellere EV zijn. Toch?
De nieuwe Porsche Macan, waarmee we laatst al even mochten meerijden, verlaat altijd de fabriek met twee elektromotoren en een 100-kWh batterij. Voor nu heb je de keuze uit snel en nog iets sneller. De Macan 4 krijgt 408 pk en 650 Nm, wat goed is voor een sprintje naar de 100 km/u in 5,2 seconden.
De Macan Turbo zit in 3,3 seconden op de maximumsnelheid overdag. Deze uitvoering haalt 639 pk en 1.130 Nm uit de twee elektromotoren. Wie een hekel heeft aan zijn actieradius kan maximaal 220 km/u rijden in de Macan 4 en 260 in de Turbo. Wie het minder gezellig vindt aan de laadpaal, kan met een beetje zelfbeheersing 591 kilometer rijden in de Turbo of 613 kilometer in de Macan 4.
PPE-platform
Behalve dat de tweede elektrische Porsche ooit én de tweede Macan ooit al aardig nieuws is, brengt de komst van de elektrische SUV nog een leuke primeur met zich mee. De Macan is de eerste auto op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE), waarvan we liever de volgorde hadden omgedraaid zodat het PEP had geheten. Want er zit genoeg pep in het systeem; de boel draait op 800 volt en kan met maximaal 270 kW laden. In net iets meer dan 20 minuten moet je van 10 tot 80 procent kunnen laden. De nieuwe Audi A6 komt ook op dit platform te staan.
Tussen de achterwielen zit een elektronisch sperdifferentieel zodat je ook nog een beetje zijwaarts kunt gaan. Wie liever normaal een straatje keert, kan kiezen voor meesturende achterwielen. Met vijf graden stuurhoek op de achteras krimpt de draaicirkel naar 11,1 meter. Dan is er nog torque vectoring en bij de Turbo is er standaard luchtvering met Porsche Active Suspension Management. Voor de Macan 4 is deze luchtvering optioneel.
De afmetingen van de nieuwe elektrische Porsche Macan
Interessant is dat de bestuurder tot wel 28 millimeter lager zit dan in de vorige generatie Macan, en dat terwijl er nu een batterij onder de vloer zit. De elektrische Porsche Macan is trouwens 4.784 millimeter lang, 1.938 millimeter breed en 1.622 millimeter hoog, waarmee hij op een paar centimeter na vrijwel zo groot is als het uitgaande model. En mocht je het willen weten: de kofferbak meet 540 liter met de achterbank omhoog van 1.348 liter met de zitting omlaag. Voorin kun je nog 84 liter kwijt. En mocht je het écht willen weten: je kunt 2.000 kilo trekken.
Het interieur kennen we grotendeels van de Cayenne en de Taycan. Dit betekent een scherm zonder kapje voor de bestuurder en optioneel kun je op het dashboard vóór de bijrijder ook een extra schermpje laten plaatsen. Ziet er weer goed uit, en zal ongetwijfeld behoorlijk zitten.
Prijzen van de elektrische Porsche Macan
De prijzen van de Porsche Macan 4 beginnen bij 88.900 euro in Nederland. Daarmee kost ie 9.700 euro minder dan de goedkoopste Taycan. De Porsche Macan Turbo kost in Nederland minimaal 121.000 euro. Vanaf de tweede helft van dit jaar moet de elektrische Macan bij de Porsche-dealer staan.
Eddy heeft op 22 maart 2024 geschreven:
Prachtig ontwerp met geweldige prestaties, Porsche waardig eerste verkopen zijn top
Maries heeft op 4 februari 2024 geschreven:
Wat een vreselijke vertoning is dit zeg, hoe kan een mooi merk als Porsche zoiets uitbrengen. totaal geen afwerking of uitstraling!
Kees heeft op 26 januari 2024 geschreven:
Niet echt fraai, maar als er met koeieletters achterop porsche op staat, zal die best goed verkopen.
Henk heeft op 25 januari 2024 geschreven:
Dat is helemaal niet duur voor deze gave bak! Gegarandeerd een verkoopknaller.