‘Lieve diesel, het is tijd om afscheid te nemen.’ Zo opent Volvo het persbericht dat er al even aan zat te komen. Eerder maakte Volvo bekend dat het merk ergens begin 2024 zou gaan stoppen met dieselauto’s. Dat moment is nu gekomen. In Nederland kon je al even geen diesel-Volvo meer kopen, maar dat geldt nu dus ook voor de rest van de wereld. Natuurlijk stopt Volvo de productie van auto’s op diesel om een stap dichter bij een volledig elektrische line-up te komen.
De laatste Volvo met een dieselmotor is de XC90 die je hierboven ziet. Hij werd gebouwd in de Volvo-fabriek in het Zweeds Torslanda. De laatste Volvo-stationwagen met een dieselmotor is een V60 die in Gent in elkaar werd geschroefd.
Het dieselverhaal begon voor Volvo met vrachtwagens in 1940. Door de oorlog werd de bouw van de eerste dieselmotor voor een Volvo-truck uitgesteld naar 1946. Vervolgens kreeg in 1979 de eerste Volvo-straatauto een dieselmotor: de 244 D6, met een vijfcilinder die Volvo bij Audi leende. De eerste dieselmotor van Volvo zelf stamt uit 2001. Die D5-motor gaf het merk een behoorlijke imagoboost. Een jaar later racete Volvo met een dieselmotor in de S60 die je in de galerij ziet. Mooie tijden waren het.
Volvo verkocht kortgeleden nog veel auto’s op diesel
Maar nu moet de knop dus om. Volvo vertelt dat het stoppen met diesel ligt aan de strengere emissie-eisen, maar ook aan de vraag naar dieselauto’s. ‘Nog maar vijf jaar geleden was de dieselmotor ons handelsmerk in Europa, net als hij dat was voor de andere automakers. Het grootste gedeelte van de auto’s die we in Europa in 2019 hebben verkocht, liep op diesel, terwijl elektrische modellen een opmars maakten.’
Vandaag de dag zijn de meeste nieuwe Volvo’s volledig elektrisch. Het aantal verkochte elektrische Volvo’s steeg afgelopen jaar met 70 procent. Reden genoeg voor het Zweeds-Chinese merk om zich volledig te richten op EV’s. Toch duurt het nog wel even voordat ook alle benzine- en hybride modellen weggewerkt zijn. Volvo hoopt in 2030 helemaal elektrisch te zijn en tien jaar later volledig klimaatneutraal.
Emo stubbe heeft op 29 maart 2024 geschreven:
Jammer dat ik dan afscheid moet nemen van dit merk, maar mijn vermoeden is dat ze met een paar jaar zich zelf ernstig achter de oren krabben en dan misschien toch het licht gaan zien
Jeroen heeft op 29 maart 2024 geschreven:
De 244 D6 had een 6-cilinder in lijn van Volkswagen die destijds ook in de Volkswagen LT lag. 2,4 liter inhoud. Hij klonk potent, maar was het niet. De 5-cilinder waarnaar jullie verwijzen werd pas veel later gebruikt in de 850.
Julian heeft op 28 maart 2024 geschreven:
Gelukkig heb je bij Volvo ook geen diesel nodig om op je ‘odo’ de vier ton te halen; met de 5-cilinder benzine kom je ook wel zover met een beetje onderhoud.