Bij de afdeling personenauto’s van Volvo zullen ze nu ongeveer de doodkist van de dieselmotor aan het dicht nagelen zijn, maar dat betekent niet dat de duivelse sap helemaal dood is bij het Zweedse merk. Voorlopig kunnen vrachtwagens nog niet zonder de dieselmotor en daarom blijven automerken innoveren. Zo wist Volvo voor de nieuwe VNL-vrachtwagen de dieselmotor nog eens 10 procent zuiniger te maken met wat interessante aanpassingen.
In 2016 introduceerde Volvo een nieuw soort zuiger voor de vrachtwagendiesel. In plaats van een glad binnenwerk, hebben de zuigers van Volvo uitstulpingen. Het merk noemt dit zelf ‘golven’. In Jip-en-Janneke-taal: blijkbaar blijft er normaal zuurstof in de motor onbenut en ‘steelt’ de ene vlam de zuurstof van de andere vlam. Door de explosie beter te richten met de golven, wordt alle zuurstof benut en loopt de motor zuiniger. De video onderaan de pagina legt het nog wat beter uit.
Links een normale zuiger, rechts een golf-zuiger van Volvo | Foto: © Volvo
In de VS trok Volvo pas het doek van de nieuwe VNL-vrachtwagen, dit is een torpedoneus-model dat je hier niet snel zult zien, helaas. Een van de verbeteringen is dat de zuigers van de 13-liter zes-in-lijn dieselmotor geen zes uitstulpingen hebben, maar zeven. En meer is áltijd beter. Daarnaast is de zuiger minder hoog en is de drijfstang juist wat langer, maar dat mag je snel weer vergeten. Nieuw voor de VS, want in Nederland hadden de zogenoemde D13-motoren deze aanpassing al.
Net zoveel CO2-reductie als 30.000 elektrische vrachtwagens
Met andere aanpassingen aan de aerodynamica en de interne wrijving, verbeterden ze het dieselverbruik van de VNL met maar liefst 10 procent. Als je nagaat hoeveel een vrachtwagen in een jaar rijdt, gaat een bedrijf dat wel terugzien op jaarrekening. Als 300.000 vrachtwagens die 10 procent diesel zouden besparen, dan zou dat gelijkstaan aan de CO2-reductie van 30.000 elektrische vrachtwagens, zo legt Volvo uit.
In Nederland wordt de D13-motor ook geleverd door Volvo en sinds 2022 al hebben ze zeven golven op de zuiger in plaats van zes. Ook introduceerde Volvo in Nederland pas de nieuwe FH Aero waarvan de cabine 24 centimeter langer is voor beter aerodynamica. Het zou toch wel erg gaaf zijn als iemand een VNL naar Nederland haalt.
JR heeft op 15 februari 2024 geschreven:
Er rijd een vnl bij Den Hartog special uit USA 2-3 jaar