In Amerika (of eigenlijk: in het beeld dat wij hier hebben van Amerika) rijden ze bijna niets anders, en hier zie je ze nooit: de vrachtwagens met een langere neus, ook wel torpedofront of torpedoneus genoemd. In Nederland en eigenlijk heel Europa hebben de zogenoemde frontstuur-modellen duidelijk de voorkeur. Maar waarom eigenlijk? Waarom zie je hier bijna nooit vrachtwagens met een lange neus?

De reden hiervoor is heel simpel. Volgens de Europese regels mag een vrachtwagencombinatie niet langer zijn dan 18,75 meter. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen. De voordelen van zo’n frontstuur (of cab-over) zijn een kortere draaicirkel en beter overzicht. De nadelen: verminderde veiligheid en minder opbergruimte in de cabine.

Er zijn wel torpedofront-modellen in Nederland

[image id=”253221″ align=”right” size=”full” caption=””]preview[/image]

Een vrachtwagen mag maximaal 50 ton wegen. Als een lading heel zwaar is, bijvoorbeeld bij sommige tankwagens, dan zit je eerder aan het toegestane gewicht dan aan de lengte. In die gevallen kan er gekozen worden voor een torpedoneus. Ook reed Circus Renz met torpedoneuzen. En misschien wel de bekendste van allemaal – die zie je hierboven – reed ook door Nederland.

De toekomst van de frontstuur-vrachtwagen

Als het goed is, mogen vrachtwagens vanaf september dit jaar 90 centimeter langer zijn dan voorheen. Met deze extra lengte kunnen vrachtwagenfabrikanten een spitsere neus ontwerpen, wat beter zou zijn voor de aerodynamica maar ook voor de veiligheid. Met een rondere cabine zou er meer overzicht zijn, er is meer ruimte voor een kreukelzone en meer bescherming voor een eventueel batterijenpakket.

Advertentie

Reacties

  • Ken says at 26 oktober 2020:

    De Telegraaf rijdt zijn kranten in scania torpedo neus trucks

    • Bart says at 22 september 2021:

      De Telegraaf rijdt vanaf december 2010 al niet meer zelf. Alles is uit besteedt

      Reply
    Reply
  • Brt says at 26 oktober 2020:

    De enige redens die de grotere lengte toe staat is het batterijenpakket, er is nog nooit een wet gemaakt om het chauffeurs aangenamer te maken, buiten dat het moest van deuniversele rechten van mens

    Reply
  • G. Prakken says at 26 oktober 2020:

    In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Trouwens Amerikaanse torpedo trucks zijn niet veiliger dan een Zweedse frontstuur truck

    Reply
  • G. Prakken says at 26 oktober 2020:

    In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Troewens Amerikaanse torpedo truks zijn niet veiliger dan een zweedse frontstuur truck

    Reply
  • Sietse says at 26 oktober 2020:

    Inderdaad Ivan. Zie: EVOfenedex waar de Europese richtlijnen vermeld worden. Met de trekker/oplegger lengte zat ik mis.

    Reply
  • Sietse says at 25 oktober 2020:

    Bijna goed. De oplegger is globaal 13.60 m. Met de trekker ervoor komen we op 18.75 m.
    De lengte van 25.25 m. is voorbehouden aan een LZV (Lange Zware Vrachtwagen).

    • Jos says at 26 oktober 2020:

      Nee dat klopt niet geheel autotransport mag 25.25 mtr zijn. LZV is doorgaans langer dan 25.25 mtr

      • Danny says at 26 oktober 2020:

        Daar klopt niets van! Een autotransporter mag maximaal 20.75mtr lang zijn, een normale vrachtwagen met aanhanger mag maximaal 18.75mtr zijn. Trekker/oplegger combinaties mogen maximaal 16.50mtr zijn waarvan de trailer niet langer dan 13.60mtr. Een LZV (Lang Zwaar VOERTUIG) mag maximaal 25.25mtr lang zijn.

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie