Waarom geen vrachtwagens met lange neus in NL?

Alleen maar eerlijke vrachtwagens in Nederland

Foto('s): Ferdinand / UnsplashPeterbilt met Bugatti Veyron Super Sport
Foto('s): Matthew T Rader / UnsplashPeterbilt vrachtwagen
Foto('s): Zetong Li / UnsplashKenworth-vrachtwagen door de regen
Foto('s): Josiah Farrow / UnsplashVrachtwagen met torpedofront n
Foto('s): Daniel Prado / UnsplashKenworth-vrachtwagen door de regen
Foto('s): Ferdinand / UnsplashKenworth-vrachtwagen op onverhard met motorrijders
Foto('s): Sander Yigin Ki / UnsplashVolvo-vrachtwagen met torpedoneus
Foto('s): Brian Stalter / UnsplashGroene Freightliner-vrachtwagens
Peterbilt met Bugatti Veyron Super Sport
Peterbilt vrachtwagen
Kenworth-vrachtwagen door de regen
Vrachtwagen met torpedofront n
Kenworth-vrachtwagen door de regen
Kenworth-vrachtwagen op onverhard met motorrijders
Volvo-vrachtwagen met torpedoneus
Groene Freightliner-vrachtwagens

In Amerika (of eigenlijk: in het beeld dat wij hier hebben van Amerika) rijden ze bijna niets anders, en hier zie je ze nooit: de vrachtwagens met een langere neus, ook wel torpedofront of torpedoneus genoemd. In Nederland en eigenlijk heel Europa hebben de zogenoemde frontstuur-modellen duidelijk de voorkeur. Maar waarom eigenlijk? Waarom zie je hier bijna nooit vrachtwagens met een lange neus?

De reden hiervoor is heel simpel. Volgens de Europese regels mag een vrachtwagencombinatie niet langer zijn dan 18,75 meter. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen. De voordelen van zo’n frontstuur (of cab-over) zijn een kortere draaicirkel en beter overzicht. De nadelen: verminderde veiligheid en minder opbergruimte in de cabine.

Er zijn wel torpedofront-modellen in Nederland

Coca Cola Vrachtwagen in NederlandFoto('s): Coca Cola Nederland

Een vrachtwagen mag maximaal 50 ton wegen. Als een lading heel zwaar is, bijvoorbeeld bij sommige tankwagens, dan zit je eerder aan het toegestane gewicht dan aan de lengte. In die gevallen kan er gekozen worden voor een torpedoneus. Ook reed Circus Renz met torpedoneuzen. En misschien wel de bekendste van allemaal – die zie je hierboven – reed ook door Nederland.

De toekomst van de frontstuur-vrachtwagen

Als het goed is, mogen vrachtwagens vanaf september dit jaar 90 centimeter langer zijn dan voorheen. Met deze extra lengte kunnen vrachtwagenfabrikanten een spitsere neus ontwerpen, wat beter zou zijn voor de aerodynamica maar ook voor de veiligheid. Met een rondere cabine zou er meer overzicht zijn, er is meer ruimte voor een kreukelzone en meer bescherming voor een eventueel batterijenpakket.

Reacties
  1. Ken zegt op 26 oktober 2020 om 23:28:

    De Telegraaf rijdt zijn kranten in scania torpedo neus trucks

  2. Brt zegt op 26 oktober 2020 om 22:28:

    De enige redens die de grotere lengte toe staat is het batterijenpakket, er is nog nooit een wet gemaakt om het chauffeurs aangenamer te maken, buiten dat het moest van deuniversele rechten van mens

  3. G. Prakken zegt op 26 oktober 2020 om 22:09:

    In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Trouwens Amerikaanse torpedo trucks zijn niet veiliger dan een Zweedse frontstuur truck

  4. G. Prakken zegt op 26 oktober 2020 om 22:08:

    In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Troewens Amerikaanse torpedo truks zijn niet veiliger dan een zweedse frontstuur truck

  5. Sietse zegt op 26 oktober 2020 om 00:48:

    Inderdaad Ivan. Zie: EVOfenedex waar de Europese richtlijnen vermeld worden. Met de trekker/oplegger lengte zat ik mis.

  6. Sietse zegt op 25 oktober 2020 om 13:01:

    Bijna goed. De oplegger is globaal 13.60 m. Met de trekker ervoor komen we op 18.75 m.
    De lengte van 25.25 m. is voorbehouden aan een LZV (Lange Zware Vrachtwagen).

    • Jos zegt op 26 oktober 2020 om 12:16:

      Nee dat klopt niet geheel autotransport mag 25.25 mtr zijn. LZV is doorgaans langer dan 25.25 mtr

      • Danny zegt op 26 oktober 2020 om 23:51:

        Daar klopt niets van! Een autotransporter mag maximaal 20.75mtr lang zijn, een normale vrachtwagen met aanhanger mag maximaal 18.75mtr zijn. Trekker/oplegger combinaties mogen maximaal 16.50mtr zijn waarvan de trailer niet langer dan 13.60mtr. Een LZV (Lang Zwaar VOERTUIG) mag maximaal 25.25mtr lang zijn.

  7. […] Naar het artikel […]

    • Hen3 zegt op 27 oktober 2020 om 05:30:

      Mensen roepen gelijk maar wat lengtes maar er wat van snappen hoo maar ik zal het ff makkelijk neer zetten

      Trekker oplegger (16,5 meter)
      Bakwagen met aanhanger (18,75 meter)
      Lzv (25,25 meter)
      Inschattingsfout van de meeste hier nou snap ik ook waarom ze afgesneden worden enz als ze hier de lengte al niet goed hebben laat staan op de snelweg….

    • Arthur zegt op 25 oktober 2020 om 12:49:

      Bijna goed… de oplegger mag 18m75 lang zijn, de combinatie van trekker en oplegger 25m25..

      • Henk zegt op 27 oktober 2020 om 09:38:

        Arthur je zit er helemaal naast.

      • Ivan zegt op 25 oktober 2020 om 17:44:

        Fout de maximale lengte van een trekker-oplegger combinatie is 16.50m, de maximale lengte van een vrachtwagen – aanhangwagen combinatie is 18.75m.

      • Sietse zegt op 25 oktober 2020 om 13:07:

        Bijna goed. Een oplegger is 13.60 m. maximaal. Met de trekker aangekoppeld komen we op 18.75 m. De lengte van 25.25 m. Is voorbehouden aan de LZV. (Lange Zware Vrachtwagen).

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken