In Amerika (of eigenlijk: in het beeld dat wij hier hebben van Amerika) rijden ze bijna niets anders, en hier zie je ze nooit: de vrachtwagens met een langere neus, ook wel torpedofront of torpedoneus genoemd. In Nederland en eigenlijk heel Europa hebben de zogenoemde frontstuur-modellen duidelijk de voorkeur. Maar waarom eigenlijk? Waarom zie je hier bijna nooit vrachtwagens met een lange neus?

De reden hiervoor is heel simpel. De Europese Unie heeft bepaald dat een vrachtwagencombinatie maar een bepaalde lengte mag hebben. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen. De voordelen van zo’n frontstuur (of cab-over) zijn een kortere draaicirkel en beter overzicht. De nadelen: verminderde veiligheid en minder opbergruimte in de cabine.

Er zijn wel torpedofront-modellen in Nederland

Een vrachtwagen mag maximaal 50 ton wegen. Als een lading heel zwaar is, bijvoorbeeld bij sommige tankwagens, dan zit je eerder aan het toegestane gewicht dan aan de lengte. In die gevallen kan er gekozen worden voor een torpedoneus. Ook reed Circus Renz met torpedoneuzen. En misschien wel de bekendste van allemaal – die zie je hierboven – reed ook door Nederland.

De toekomst van de frontstuur-vrachtwagen

Als het goed is, mogen vrachtwagens vanaf september dit jaar 90 centimeter langer zijn dan voorheen. Met deze extra lengte kunnen vrachtwagenfabrikanten een spitsere neus ontwerpen, wat beter zou zijn voor de aerodynamica maar ook voor de veiligheid. Met een rondere cabine zou er meer overzicht zijn, er is meer ruimte voor een kreukelzone en meer bescherming voor een eventueel batterijenpakket.

Advertentie

Reacties

  • Hannes62 heeft op 11 juli 2022 geschreven:

    Ik heb begrepen dat de kosten per meter op een veerboot ook een reden is dat er hier nauwelijks lange neuzen zijn.

    Reageer
  • Ken heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

    De Telegraaf rijdt zijn kranten in scania torpedo neus trucks

    • Bart heeft op 22 september 2021 geschreven:

      De Telegraaf rijdt vanaf december 2010 al niet meer zelf. Alles is uit besteedt

      Reageer
    Reageer
  • Brt heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

    De enige redens die de grotere lengte toe staat is het batterijenpakket, er is nog nooit een wet gemaakt om het chauffeurs aangenamer te maken, buiten dat het moest van deuniversele rechten van mens

    Reageer
  • G. Prakken heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

    In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Trouwens Amerikaanse torpedo trucks zijn niet veiliger dan een Zweedse frontstuur truck

    Reageer
  • G. Prakken heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

    In U.S.A. Is er een grens op de lengte van de laad vloer en of je er een frontstuur of een torpedo voorzet en hoe lang die zijn is geen probleem. Troewens Amerikaanse torpedo truks zijn niet veiliger dan een zweedse frontstuur truck

    Reageer
  • Sietse heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

    Inderdaad Ivan. Zie: EVOfenedex waar de Europese richtlijnen vermeld worden. Met de trekker/oplegger lengte zat ik mis.

    Reageer
  • Sietse heeft op 25 oktober 2020 geschreven:

    Bijna goed. De oplegger is globaal 13.60 m. Met de trekker ervoor komen we op 18.75 m.
    De lengte van 25.25 m. is voorbehouden aan een LZV (Lange Zware Vrachtwagen).

    • Jos heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

      Nee dat klopt niet geheel autotransport mag 25.25 mtr zijn. LZV is doorgaans langer dan 25.25 mtr

      • Danny heeft op 26 oktober 2020 geschreven:

        Daar klopt niets van! Een autotransporter mag maximaal 20.75mtr lang zijn, een normale vrachtwagen met aanhanger mag maximaal 18.75mtr zijn. Trekker/oplegger combinaties mogen maximaal 16.50mtr zijn waarvan de trailer niet langer dan 13.60mtr. Een LZV (Lang Zwaar VOERTUIG) mag maximaal 25.25mtr lang zijn.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie