Ging je vroeger altijd zonder tegenzin naar school of had je soms wat motivatie nodig? En at je altijd zonder mokken je groente? Soms heb je iemand nodig die je dwingt om dingen te doen waar je geen zin in hebt, om er later achter te komen dat het best een goed idee was. Zo was het ook bij Volvo en de EX30. Maar het is geen auto die ze zelf op deze manier hadden ontworpen.

In Nederland was het de op één na bestverkochte auto en wereldwijd ging de auto 100.000 keer over de metaforische toonbank. De teller voor de populaire elektrische auto stopte in Nederland boven de 10.000 exemplaren en het merk verkocht nog nooit zoveel auto’s in ons land. Nogal een groot succesnummer wereldwijd, maar met name in ons land.

Het is een vreemde auto voor Volvo

Het grappige is dat de Volvo EX30 er waarschijnlijk heel anders had uitgezien als het merk zelf de volledige regie zou hebben. Volvo is immers het merk dat uit eigen beweging een snelheidsbegrenzer van 180 km/u invoerde en voorheen hadden ze als doel dat er niemand meer zou sterven in een Volvo vanaf 2020. Dit lijkt helaas niet helemaal gelukt, maar het mag duidelijk zijn dat Volvo veiligheid altijd op de eerste plek zet.

Maar het is dus gek dat Volvo ineens met een compacte auto komt met minimaal 272 pk. De krachtigste versie heeft zelfs 428 pk en een 0-100-tijd van 3,6 seconden. Dit klinkt niet als de veiligste keuze, zeker niet voor een auto die heel veel verkocht moet worden. Kun je echt grote groepen vertrouwen met zulke sprintcijfers? Volvo vindt het ook niet per se een verstandig idee: Volvo gaf tijdens de introductie van de EX30 in Zweden aan TopGear toe dat ze de auto zelf nooit op deze manier hadden gebouwd.

De Volvo EX30 was een cadeautje uit China

Volvo had tijdens de ontwikkeling geen inspraak op het vermogen van de auto. De technische basis komt niet uit Zweden, maar uit China. Volvo is onderdeel van het Chinese Geely en het platform voor de auto was al ontwikkeld. Volvo kreeg het accupakket en de motoren, plus de opdracht om daar een betaalbare EV van te bouwen. Op dit zogenoemde SEA2-platform staan bijvoorbeeld ook de Zeekr X en de Smart #1. De auto minder krachtig maken, was niet mogelijk.

Smart #1 en Volvo EX30 rijdend schuin voor
De Smart #1 en de Volvo EX30

Dit wil overigens niet zeggen dat Volvo de EX30 zelf een stomme auto vindt. Het wil alleen zeggen dat als ze zelf de regie hadden over de vermogens, dat het waarschijnlijk allemaal wat minder overdreven zou zijn. Maar waarschijnlijk hadden ze de EX30 niet voor deze prijs kunnen aanbieden zonder het schaalvoordeel dat ze met Smart en Zeekr hebben. En we gokken dat de relatief lage prijs van de EX30 iets te maken heeft met het verkoopsucces.

Lees ook: Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

De Volvo EX30 is trouwens niet de populairste auto van het merk. Van de Volvo XC60 verkocht het merk ruim 230.000 exemplaren en de XC40 en EX40 ging ruim 173.000 keer met iemand mee uit de showroom. Ook de grote XC90 verkocht nog nipt beter met 107.000 stuks. Het Zweedse merk spreekt over een nieuw verkooprecord met 763.389 auto’s voor heel 2024.

Reacties

  • Snelis heeft op 10 januari 2025 geschreven:

    Het voelt in niets als een Volvo, ik had hem als leenauto voor mijn V90 heb een V40, V60 nieuw model gehad en een xc70. Maar deze auto voelde als een Peugeot was ook gelijk al van alles dat niet werkte zoals het moest.. speigel die niet uit wilde klappen laadklep die spontaan openging, cruise control die spontaan stopte. Kortom geen Volvo.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)