Bij veel Britse sportwagens kreeg je altijd het advies mee om de allerlaatste uit de serie te kopen. Dan waren namelijk de (meeste) kinderziektes er wel uit. Volvo geldt doorgaans als een zeer betrouwbaar merk, maar met hun nieuwste model, de EX90, wil het nog niet helemaal vlotten. Volgens de bevindingen van Consumer Reports lijkt de EX90 simpelweg nog niet helemaal af te zijn.

Tijdens hun rijtest ging namelijk niet alles naar wens – integendeel. Sommige dingen waren ook echt heel erg vervelend. Een brandend airbaglampje is irritant, maar daar kun je wel even mee leven. Een scherm dat zegt: ‘Opstarten: uw Volvo wordt gereedgemaakt. Dit duurt een paar minuten’, is minder prettig, zeker omdat ze bij Consumer Reports drie tot vijf minuten moesten wachten voordat ze de Volvo EX90 konden starten.

Softwareversie 1.3.18

Een ander probleem dat de Amerikaanse consumentenspecialist tegenkwam, was de LIDAR-functie. Althans, het feit dat deze het nog steeds niet deed. Volgens Volvo zijn veel issues toe te wijzen aan wat bugs in de software. Met softwareversie 1.3.18 moeten er een hoop fouten uitgehaald zijn. Volgens Consumer Reports – vergelijkbaar met de Consumentenbond in Nederland – had de auto niet verkocht mogen worden met een versie van vóór 1.3.18.

Bij Consumer Reports testen ze alleen maar nieuwe auto’s, dus altijd de eerste uit de serie. Daarom rijden ze eerst dik 3.000 kilometer om te kijken of er dingen opspelen. Dat gebeurt wel vaker bij andere auto’s, maar de issues van de EX90 zijn volgens Consumer Reports vergelijkbaar met nieuwkomers als Fisker en Rivian. De Amerikaanse markt is enorm belangrijk voor de Volvo EX90. Grote SUV’s zijn er immers enorm populair. Mede daarom wordt de EX90 onder andere in de VS gebouwd.

Wat kost de Volvo EX90 dan in ons land?

De Volvo EX90 is ook geen prijspakker. In Nederland is de auto er vanaf 83.495 euro. Ga je voor de versie met vierwielaandrijving (geen gekke gedachte bij een SUV), wat rijkere uitrusting, een leuke lakkleur, grotere wielen en fraaiere bekleding voor het interieur, dan loopt het op naar 110.000 euro en hoger. Dan wil je dat de auto helemaal af is, niet bijna af.

We hebben zelf ook met de EX90 mogen rijden, daarover hebben we een mooie review online staan. Spoiler alert: ook daarbij waren er behoorlijk wat software-issues die opspeelden en in minder positieve zin opvielen. Wat wel een voordeel is: bijna alle issues zijn softwaregerelateerd. Het is dus met een update op te lossen.

Geef een reactie

(verplicht)