De afgelopen decennia zijn vrijwel alle autofabrikanten voor de verstandige modellen overgestapt op voorwielaandrijving. Het brandstofverbruik ligt lager, er is meer ruimte achterin de productiekosten zijn lager en bovendien staan de bestuurders niet zomaar achterstevoren. Maar juist bij elektrische auto’s, gaan autobouwers als Volvo weer over op achterwielaandrijving. Maar waarom dan?

De vernieuwde versies van de XC40 en C40 staan over een tijdje in de showrooms. De instappers van deze elektrische SUV’s waren voorwielaangedreven, maar worden nu achterwielaandrijvers. Aan TopGear Nederland legt Volvo uit waarom ze na 25 jaar toch weer overstappen op achterwielaandrijving. Overigens is de auto ook nog leverbaar met vierwielaandrijving.

Auto’s met achterwielaandrijving rijden beter

Volgens Volvo is de aandrijving op de achterwielen zodat de voorkant alleen hoeft te sturen ‘bijzonder gunstig voor het optimaliseren van de rijervaring ten opzichte van een elektrische auto met voorwielaandrijving.’ In simpele termen: volgens Volvo rijdt een auto met achterwielaandrijving gewoon net even wat beter.

Betere acceleratie, minder onderstuur

Volgens Volvo sturen de nieuwe XC40 en C40 scherper in en hebben ze minder last van onderstuur. Je zou kunnen zeggen dat de nieuwe generatie Volvo’s wél meer last moet hebben van overstuur, wat misschien nog wel gevaarlijker is. Maar we vermoeden met de huidige veiligheidssystemen dat dat wel goed onder controle is.

Bovendien zou achterwielaandrijving bij het accelereren voor meer grip zorgen. Dit is best logisch: als je hard optrekt, tilt de auto de neus op en komt het gewicht op de achterwielen. De meeste dragracers zijn niet voor niets vierwiel- of achterwielaangedreven. En waarom denk je dat Porsches, met de motor (en dus het gewicht achterin), altijd zo snel accelereren?

Tot slot telt het argument dat voorwielaandrijving zuiniger is in het verbruik ook niet meer voor elektrische auto’s. Bij een benzineauto ligt de motor meestal voorin en moet het vermogen via een aandrijfas naar achteren, en daar gaat energie verloren. Bij een EV zit de elektromotor direct op de achteras en er is dus minder sprake van verloren energie.

Misschien kun je er wel mee driften, net als Polestar

De Polestar 3, die veel weg heeft van de XC40, heeft ook achterwielaandrijving. ‘Wanneer je de ESC uitschakelt, kun je zoveel met hem driften als je wilt. We hebben geen driftmodi of zoiets, maar je kunt er mee glijden’, vertelde Joakim Rydholm, hoofd chassisontwikkeling bij Polestar, eerder al aan TopGear. Of je met de XC40 en C40 ook kunt driften, gaan we achter komen.

Reacties

  • Alex heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Hopelijk met een deftig zelfblokkerend differentieel, dan pas wordt het leuk. En idd de draaicirkel van mijn 740 krijg je niet met voorwielaandrijving.

    Reageer
  • Max heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Alle auto’s die er toe deden in het verleden en er toe doen in het heden hadden en hebben achterwielaandrijving.

    Reageer
  • Jaap heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Tot je een besneeuwd heuveltje op moet, dan blijkt achterwielaandrijving juist nadelig. Zo ook bij rechtuit rijden op de autosnelweg, een voorwielaandrijver houdt dan gemakkelijker een rechte koers dan een achterwielaandrijver.

    Reageer
  • Barnhoornl heeft op 18 januari 2023 geschreven:

    Achterwiel aan drijving altijd al mijn voor keur geweest ok gaat gemakkelijker in de slip maar is er ook gemakkelijker uit te krijgen gewoon een kwestie van een cursus volgen en je wil niet anders

    Reageer
  • Herrik heeft op 18 januari 2023 geschreven:

    ‘De Polestar 3 die veel weg heeft van de XC40’ volgens mij bedoelen jullie de Polestar 2. De Polestar 3 is in de verste verte niet een XC40

    Reageer
  • Martijn heeft op 18 januari 2023 geschreven:

    Ik heb een ID.4 en die heeft ook achterwielaandrijving. Groot voordeel is dat de voorwielen daardoor veel verder kunnen draaien. De draaicirkel van deze auto is daardoor kleiner dan die van de Up van mijn vrouw!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear