
Als het op auto’s aankomt zijn Zweden de tolerantste mensen ter wereld. Ze zien geen merken. Het maakt niet uit waar de motor vandaan komt of waar die turbo normaal op hoort te zitten. Een Audi-diesel met een Scania-turbo in een Mercedes? Boeiend. Nergens in Europa bouwen ze vreemdere creaties dan in Zweden. Misschien ook wel omdat in de wat meer afgelegen plaatsen ze ook de hele dag niets anders te doen hebben dan met hun lasapparaat te spelen. Het zal je niets verbazen dat deze Volvo S40 met BMW V10 ook uit Zweden komt.
De Volvo S40 met BMW V10 komt uit de schuur van DA Motor AB in Tjörn, waarbij we gelijk moeten benadrukken dat het hier voornamelijk gaat om het plaatwerk van een Volvo S40, want van de rest is weinig over. DA Motor bouwde een buizenframe waar alle delen in en op gemonteerd werden. Ook werd gekozen voor de enige juiste transmissie voor zo’n project als dit: een handbak. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een M5-differentieel.
De 5,0-liter V10 produceert 507 pk en 520 Nm in standaardvorm. Misschien dat deze iets meer of iets minder produceert, maar het zal in ieder geval meer dan genoeg zijn om de S40 in minder dan 5 seconden naar de 100 km/u te lanceren. De M5 waar de motor uitkomt, weegt 1.670 kilo en doet de sprint in 4,7 seconden. Doe maar een goede inschatting.
De Volvo S40 met BMW V10 in actie
https://www.facebook.com/153797328095566/videos/1020901858051771
Foto’s: DA Motor
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
