Ministers van het Amerikaanse Department of Energy daagden in 2016 Volvo uit om een zo efficiënt mogelijke vrachtwagen te bouwen. Om het meetbaar te maken, wilde het ministerie dat de nieuwe truck 100 procent efficiënter zou zijn dan de gemiddelde vrachtwagen uit 2009. Nu toont Volvo het resultaat en wat blijkt: de Volvo SuperTruck 2 is 134 procent efficiënter dan de oude vrachtwagens. Missie geslaagd.
De SuperTruck snijdt beter door de lucht en is een stuk lichter. De aerodynamica is beter dankzij een cabine met ‘de perfecte wigvorm’, volgens de makers. Daarnaast zorgt de boattail achter op de oplegger voor de helft minder luchtweerstand. De kleinere 19,5-inch wielen hebben speciale banden die zo min mogelijk frictie veroorzaken.
Hoe Volvo de SuperTruck 2 lichter maakte
Wat dus ook helpt, zijn nieuwe materialen. Zo is de cabine korter en dus lichter. Daarnaast is het onderstel gemaakt van aluminium en de aandrijfas van composietmateriaal. De Volvo SuperTruck 2 heeft trouwens twee assen in plaats van de voor Amerikaanse trucks gebruikelijke drie. De proeftruck heeft een 48-volt generator aan boord die zorgt voor stroom zonder dat je de motor stationair hoeft te laten draaien.
Helaas kun je tijdens een vakantie in Amerika de Volvo SuperTruck 2 niet spotten. De speciale vrachtwagen is er alleen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Wel gaat Volvo de lessen die geleerd zijn met de SuperTruck 2 toepassen bij productiemodellen. Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld al bij zijn nieuwste elektrische truck, de Volvo VNR Electric.
De elektrische vrachtwagen van Volvo
De elektrische vrachtwagen zie je hierboven bij de vierde en laatste foto in de galerij. De truck heeft een batterijpakket bestaande uit zes accu’s die samen goed zijn voor 565 kWh. Daarmee zou de hij 442 kilometer ver moeten komen; minder ver dan de elektrische vrachtwagens van Mercedes en Tesla. Het vermogen is 461 pk en het gigantische koppel bedraagt 5.492 Nm.
Maarten heeft op 14 oktober 2023 geschreven:
Mooi deze ontwikkelingen! Hoe meer hoe beter. Tesla heeft nog geen reactie van de productiecapaciteit nodig om aan de vraag te voldoen dus kom er maar in Mercedes en Volvo. Hoe meer dieselverbranders van de weg af, hoe beter.
Gaaaaaap heeft op 14 oktober 2023 geschreven:
Dit gaat niet over die Teslas van je dus begin er niet steeds over. We zijn die spam van je helemaal zat!
Roland heeft op 17 oktober 2023 geschreven:
Ik zie trucks altijd met lage snelheid in colonnes rijden of stil staan in de file.
Henk heeft op 14 oktober 2023 geschreven:
Mocht die Maarten toch weer over Tesla beginnen: als die trucks net zo onbetrouwbaar zijn als hun andere voertuigen, dan zal geen enkele serieuze 3rd party logistics company daar zijn vingers aan branden. Het is lastig aan je klanten uit te leggen dat hun spullen te laat aankomen omdat de vrachtwagen weer eens kapot is.