Volvo geeft hun S60 en V60 Polestar een zwengel met WTCC-techniek, een nieuwe motor en meer snelheid. We zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij.
1. Weg met de zes-in-lijn, tijd voor een geblazen viercilinder
Jep. Volvo neemt langzaam maar zeker afscheid van alles met meer dan vier cilinders, en de Polestars worden niet gespaard. De 2,0-liter Drive-E viercilinder kreeg een grotere turbo én een supercharger, nieuwe nokkenassen en drijfstangen, een grotere luchtinlaat en een brandstofpomp met meer capaciteit.
Treur je om de ondergang van de 3,0-liter T6? Wij ook een beetje, maar Volvo doet zijn best om het goed te maken: de Polestar heeft nu meer vermogen.
2. Meer vermogen!
Niet onbelangrijk. De viercilinder levert 367 pk, en dat is – hoe je het ook wendt of keert – gewoon meer dan de 350 pk die de oude T6 kon opbrengen. Klein puntje: hij heeft wel minder koppel, namelijk 470 Nm (de zescilinder had 500 Nm).
3. Hij is sneller dan voorheen
Nog een prachtig feitje voor aan de bar. De nieuwe Polestar, compleet met Borg Warner vierwielaandrijving (die meer vermogen naar de achterwielen stuurt) en een achttraps automaat, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Dat is 0,3 seconden sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid is een begrensde 250 km/u.
4. Er sluimert dna van Volvo’s WTCC-racer in de Polestar
De nieuwe V60 Polestar deelt de basis van zijn chassis (en zijn motor) met de raceuitvoering van de S60 die met het team van Polestar Cyan Racing deelneemt aan het WTCC-kampioenschap. De auto is lichter dan de uitgaande Polestar: 20 kilo om precies te zijn, al drukt op de vooras liefst 24 kilo minder. Ook werd de elektrische besturing opnieuw afgesteld. Het resultaat: een verbeterd weggedrag, belooft Volvo.
5. Hij heeft mooie nieuwe velgen en grotere remmen en hij is zuiniger
Aanschouw de cijfertjes: je krijgt 20 inch lichtmetaal en gegroefde remschijven van 371 millimeter bij je Polestar, en het gemiddelde verbruik is gezakt naar 7,8 l/100 km.
6. Er worden er meer van gemaakt dan van de vorige Polestars
De eerste S60 en V60 Polestar werden in een oplage van 750 stuks per jaar geproduceerd – voor de nieuwe auto verdubbelt Volvo de productie naar 1.500 stuks. Het aantal markten waar ze verkocht zullen worden, is echter ook uitgebreid van dertien naar 47, dus of we er in Nederland meer toegewezen zullen krijgen (vorige keer waren het er slechts 50), valt nog te bezien.
7. Hij ziet er echt heel cool uit
Ja toch?
Reacties