Hoeveel moeten er nog komen? Of eigenlijk nog interessanter (heel interessant, zelfs): hoeveel moeten er nog gaan? Of mogen we deze artiesten niet meer citeren? Dit vragen we ons weleens af als er wéér een nieuw automerk wordt geïntroduceerd. Want hoeveel automerken heeft één concern eigenlijk nodig? Bij adolescent merk Polestar rommelt het in ieder geval en Volvo maakt zich klaar om het jonge merk af te stoten.

Het Zweedse Volvo is al een tijdje onderdeel van Chinees concern Geely. Een paar jaar geleden besloot het moederbedrijf dat Volvo’s performancelabel Polestar best op eigen poten kon staan en een nieuw automerk werd geboren. Dat smaakte naar meer en Volvo kreeg er ook nog de zustermerken Lynk & Co, Lotus, Zeekr en stiefzusje Smart bij. Dat zijn al vijf merken van één Chinees concern in Nederland, en buiten ons land heeft Geely nog meer merken.

Geely is niet de enige met merkenzucht. Stellantis denkt dat er naast nichemerken DS en Abarth ook nog wel ruimte is voor Lancia. En dat terwijl ze al Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler, Maserati, Alfa Romeo en Jeep hebben. Volkswagen moest bijvoorbeeld ineens weer een Cupra lanceren. Wij hebben er niet voor geleerd, maar het voelt wat veel. Bij BMW is het bijvoorbeeld een stuk overzichtelijker, die hebben Rolls-Royce en Mini er nog bij.

Volvo wil van Polestar af

Polestar 1 hybride

Het merk ging wel erg lekker van start met de Polestar 1 | Foto: © Polestar

We willen niet claimen dat de strategie van ‘veel merken’ nu per definitie gedoemd is om te falen, maar zeker is dat het bij Polestar niet zo heel lekker gaat. De verkopen vallen tegen en eerder moest 15 procent van het personeel al vertrekken. Volvo is momenteel de grootste aandeelhouder van het zustermerk, en die wil het merk graag kwijt. Zelfs nu Polestar denkt in 2025 geen verlies meer te maken.

Daarom moet moederconcern Geely de portemonnee trekken om de aandelen over te nemen. Het is een ingewikkelde constructie. Volgens Automotive News Europe is Geely voor 79 procent eigenaar van Volvo en Volvo bezit weer 48 procent van de aandelen van Polestar – een gevalletje vestzak-broekzak. De deal is nog niet rond, maar in een persbericht kondigt Polestar de mogelijke overname aan.

Jammer om Polestar zo te zien

De Volvo V60 Polestar die je hierboven ziet, is toch wel een van de tofste stationwagens ooit gebouwd. Alle Volvo’s die Polestar aanraakte, waren stuk voor stuk toffe dingen. En dat maakt het jammer dat het niet zo lekker gaat nu. Want wat als Polestar gewoon een labeltje was gebleven? Een extra sportieve Volvo EX30 met Öhlins-dempers, daar is ongetwijfeld een markt voor.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)