Het is de bedoeling dat we binnenkort allemaal elektrisch gaan rijden, maar nu even niet. Voor autofabrikanten is dat een enorme uitdaging. Naast flinke investeringen heb je te maken met een relatief lage afzet. Ondanks dat een fabrikant misschien wel klaar is voor elektrische mobiliteit, is de huidige clientèle dat niet altijd. Daarom gaat Volvo ouderwetse techniek nog even opfluffen, omdat jullie nog niet allemaal over zijn gestapt op elektrisch rijden.
En dat opfluffen betekent in dit geval dat Volvo de XC90 keihard gaat aanpakken. Vorig jaar kwam er een geheel elektrische EX90. Een grote Zweedse SUV voor zeven personen. Ondanks de komst van de EX90, bleef de Volvo XC90 nog eventjes leverbaar. Er zijn altijd nog wel een paar benzinehoofden, twijfelaars of veelrijders. Maar nu zijn we aanbeland bijna bij de herfst van 2024 en wat blijkt: Volvo blaast nieuw leven in het oude model.
Facelift Volvo XC90 in 2024 is alweer de tweede
Op 4 september is het zover, dan onthult het merk de ingrijpend gefacelifte XC90. De XC90 was destijds de eerste Volvo ‘nieuwe stijl’, met een zeer strakke vormgeving en typisch Zweeds interieur. Volvo spreekt van ‘ingrijpend verbeterd’. Er komt dus niet een gloednieuwe XC90 aan, maar het huidige model krijgt een flinke makeover om zo weer een tijdje relevant te blijven. Saillant detail: in 2019 kreeg de XC90 al een facelift.
Dat de Volvo XC90 in 2024 een facelift krijgt, wil nog niet zeggen dat de Zweden geen heil meer zien in elektrische auto’s. Integendeel, de nadruk zal waarschijnlijk nog meer komen te liggen op de elektrische component van de PHEV. Dus meer power uit de elektromotor, de benzinemotor meer ter ondersteuning. Of de mild-hybrids nog zullen blijven, is niet helemaal duidelijk. Kijk er niet gek van op dat het PHEV-only is.
Waarom doet Volvo dit eigenlijk als er al een EX90 is?
De Volvo EX90 is weliswaar onthuld in 2022, maar wordt pas sinds kort geleverd. Het duurde even voordat de productie op gang kwam. Volvo had aanvankelijk wat issues met de software op het gewenste niveau te krijgen. Een automerk kan ervoor kiezen een model alsnog op de markt te brengen en later updates uit te voeren. Gezien het feit dat het LIDAR-updates waren en veiligheid enorm hoog in het vaandel staat bij Volvo, hebben ze introductie even uitgesteld.
Volvo is niet de enige fabrikant die dit doet. Porsche levert op sommige markten bijvoorbeeld ook nog de oude Macan naast de nieuwe elektrische Macan. En bij het vorige artikel vandaag kon je lezen dat Fiat weer hybride-versies gaat maken. Kijk er niet gek van op als meer fabrikanten deze methode gaan toepassen. Zo kunnen ze alsnog geld verdienen met een model waar de ontwikkelingskosten er van al uit zijn en tegelijkertijd een model hebben dat wel toekomstbestendig is.
Drammertje heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Slaap zacht JW Eysink. Wat een denigrerend verhaal doorspekt met wollige kleutertaal -opfluffen-over de gemiddelde autorijder(benzine-diesel)
EC Dubost heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Hoezo ouderwetse techniek? Waarom zo diskwalificeren? Het is gewoon een doorontwikkeling van wat er al is. Niks mis mee.