
Kijk even goed naar de kolossale Volvo XC90. De veiligheid spat er vanaf. En dat gevoel klopt: in de zestien jaar dat de XC90 op het Engelse asfalt te vinden is, is er nog niemand doodgegaan in een XC90. Ook niet in de vorige generatie XC90. Statistisch gezien is het dus onmogelijk te sterven in een Volvo XC90. Tenminste, als je in het VK woont.
Daarmee verdient de Volvo XC90 volgens onderzoeksbureau Thatcham Research de titel ‘veiligste auto van Engeland’. Het zou ons niets verbazen als er wereldwijd (bijna) niemand is omgekomen in de Volvo XC90 sinds 2002. Weinig merken zijn zo bedreven met veiligheid als Volvo.
‘Vision 2020 staat voor onze doelstelling dat er vanaf 2020 niemand meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo’, zegt het merk zelf. En met deze titel lijken ze goed op weg. Ze hebben nog twee jaar om de doelstelling werkelijkheid te laten worden voor alle modellen.
Minder veilig voor omstanders
We zeggen heel bewust dat niemand overleed IN een Volvo XC90. Vorige maand reed een XC90 van Uber een fietser aan. Het ongeluk had een fatale afloop voor de fietser. Dit exemplaar was uitgerust met soft- en hardware van Uber om autonoom te kunnen rijden. De sensoren van Volvo stonden uit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Volvo XC90: al zestien jaar geen fatale ongelukken in het VK”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo gaat het groene Volvo de benzinemotor toch nog even in leven houden

Volvo XC90 facelift lekt voortijdig op het internet, uiteraard met hilarische reden

Volvo gaat ouderwetse techniek opfluffen, alleen elektrisch nog niet succesvol

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Volvo Concept Recharge blikt vooruit

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koningsdagdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Geen wonder, mijn XC 90 maakte al regelmatig een noodstop terwijl er niets voor zat, op die manier voorkom je wel botsingen van voren…