Je kent Volvo van zijn verstandige en tegenwoordig veelal deels-elektrische modellen. Het Zweedse merk begrenst zelfs alle auto’s die ze nieuw verkopen op 180 km/u. Volvo is echter niet altijd het braafste jongetje van de klas geweest. Of eigenlijk wel, maar als de bel was gegaan, dan haalde het merk de kwaadste streken uit. Hieronder zie je 9 van Volvo’s briljante momenten van gekte.

01. De maffe Volvo C30 hatchback

Toen Volvo nog van Ford was, had iemand het geweldige idee Volvo van dat schoenendoos-op-wielen-imago af te helpen middels een familie-hatchback. De vierzits, driedeurs C30 mocht vooral niet te veel verkopen van de Focus afsnoepen en vergaarde twijfelachtige roem door de Twilight-films.

02. De waardeloze Volvo 850 Station BTCC-racer

Nog altijd een van de vreemdste eenden in de racebijt ooit. Er zat wel degelijk een gedachte achter het inzetten van ’n enorme familiestation in de grootste lakuitwisselingscompetitie van het VK, maar het kwam er nooit zo uit. Sterker: hij eindigde op een waardeloze veertiende plaats.

03. De idiote Volvo T6 Roadster Concept

Hoe val je op als je in 2005 naar een tuningshow als SEMA gaat? Een V70 lowrider misschien? Of anders een XC90 dragracer? Nope. Je maakt gewoon iets dat nóg veel minder bij het merk past. En vergeet dan ook nog eens om hem een toepasselijke coole naam te geven.

04. De onmogelijk zeldzame Volvo P1900

Je kent vast de prachtige P1800 Coupé, maar wist je dat er ook een roadster was? De toenmalige Volvo-baas vond het een goed idee na een bezoekje aan de VS, maar er werden er in de periode 1956-1957 maar 68 gebouwd. Nauwelijks vraag, matige kwaliteit en een nieuwe baas: einde verhaal.

05. De Volvo V40 crossover die dacht dat hij een RS 3 was

Nog een staaltje ‘wat dachten ze nou eigenlijk?’ uit het Ford-tijdperk. De toen nieuwe V40 hatch werd opgedirkt met plastic skirts en een hogere koets. Op de een of andere manier wist zelfs de 2.5 vijfcilinder turbo uit de Focus ST en RS zijn weg ernaartoe te vinden, compleet met vierwielaandrijving.

06. De pijlvormige Volvo 480

Hij dook halverwege de jaren tachtig op, de 480 met zijn spitse neus en de coolste feature ooit: klapkoplampen. Hij was de eerste Volvo met voorwielaandrijving, Lotus deed de onderstelafstemming, de motoren kwamen van Renault. Hij had de VS moeten veroveren – hoge wisselkoersen verhinderden dat.

07. De retro Caresto V8 Speedster Concept

Wederom een SEMA-probeersel, dit keer uit 2007. Hij dronk ethanol, had een V8 en werd ontworpen door de Zweed Leif Tufvesson. Voor de zekerheid namen ze ook nog een getunede C70 mee, die een gezellige 280 pk leverde in plaats van de standaard 220 en een heuse koolstofvezel motorkap had.

08. De bloedsnelle Noble M600

Noble? Jazeker: diens motor was namelijk in de basis de (Yamaha) 4,4-liter V8 die ook in de XC90 leverbaar was. Men schroefde er een paar enorme Garrett-turbo’s op, wat 670 pk opleverde en de Noble M600 tot een top van 354 km/u dreef. Weinig Volvo-motoren zijn ooit zo snel geweest.

09. De Volvo S60 waar AMG bang van moest worden

Voordat Polestar een Tesla-rivaal werd, speelde Volvo met het idee er een AMG- en M-rivaal van te maken. Bij een van de projecten kreeg de bescheiden S60 sedan zomaar 515 pk. Hij werd nooit in productie genomen, de zes prototypes werden voor 220 mille per stuk verkocht aan enthousiastelingen.

Reacties

  • Erwin heeft op 4 februari 2021 geschreven:

    Ik heb er nog 1, gebruik m alleen in de zomer. Een C70 2.4 T convertible uit 2000. Niet de snelste, maar wel die fijne 5 cilinder. In de zomer fijn topless cruisen😎.

    Reageer
  • Pieter heeft op 3 februari 2021 geschreven:

    De 5 cilinder uit de snelle focus is een Volvo motor, vandaar niet gek dat de V40 zo’n motor ook had, net als in vele andere Volvo modellen. (V50 T5 bijvoorbeeld, en uiteraard vele V70’s in diverse varianten.)
    Jammer dat dit tijdperk geweest is, ze klonken ook goed.
    Het is juist bijzonder dat Ford voor zijn snelle modellen Volvo motoren gebruikt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear