In de categorie ‘dingen die je je nooit hebt afgevraagd, maar nu wel wilt weten’: het klepje in de deur bij vrachtwagens. Ga er maar eens op letten, want de meeste trailers hebben wel zo’n luikje. Soms zie je het luikje ook weleens openstaan. We verklappen vast: het is geen inspectieluikje of een kattenluikje voor chauffeurs die eenzaamheid onderweg tegen willen gaan.
Website Jalopnik vroeg zich ook af waarom vrachtwagentrailers vaak een klep hebben in de achterdeuren. Het is dus niet iets Europees, want in Amerika hebben ze het extra luikje dus ook. Met een hoop woorden komen ze tot een antwoord – en het is helaas een heel stuk minder spannend dan je misschien zou denken.
Het klepje bij vrachtwagens is er voor de ventilatie
Het luikje in de trailer van de vrachtwagen is een ventilatieluikje. Verder naar voren in de aanhanger zit ook een opening. Als de twee openstaan, dan tocht het in de trailer tijdens het rijden lekker door. Dit luikje staat vooral open als er géén lading aanwezig is en de vrachtwagen moet doorluchten tussen twee ritten door. Het zou in principe ook tijdens het rijden kunnen, als dat nodig is.
In de reacties op dit artikel lezen we ook dat dit luikje gebruikt wordt om het vacuüm in de oplegger te heffen om de deuren te openen. Je merkt zelf ook dat de gangdeur in je huis makkelijker opent en sluit als de voordeur open is.
Met name bij koeltransport is het luikje erg handig. Je koelkast wil je ook niet dichtdoen als hij uitgeschakeld is, vanwege de condens en de bijhorende schimmelvorming. Dat is bij een koeltrailer niet anders. Door het luikje kan het koeltransport goed doorwaaien en is de aanhanger weer fris voor de volgende lading. Weet je dat ook weer.
Reggo heeft op 17 mei 2023 geschreven:
Zal ook wel voor gelukszoekers een uitkomst zijn.
Erik heeft op 15 mei 2023 geschreven:
Ik heb in Noord Amerika vrachtwagen gereden, ook reefers, en dat luikje zie je daar echt niet…
Mike heeft op 14 mei 2023 geschreven:
Als je geen zin hebt om het hele antwoord te geven, plaats het artikel dan niet.
Je hebt nu alleen de simpelste reden opgesomd, het ware antwoord is veel genuanceerder.
Hendrik heeft op 14 mei 2023 geschreven:
Als je vracht hangend vlees heb gelost, en na die tijd de oplegger schoon maakt met een hoge druk spuit, dan is de binnenkant na die tijd nat.
Door die luikjes voor en achter open zetten , krijgt men een lucht stroom door de binnenkant van de oplegger als men dan gaat rijden dan droogt de binnenkant mooi snel .
En kom met een schone droge oplegger bij de nieuwe klant aan,voor een nieuwe vracht.
Hendrik heeft op 14 mei 2023 geschreven:
Het dient ook om rijpings gassen af te voeren ,
Marc heeft op 14 mei 2023 geschreven:
Het is vaak geen “aanhanger” maar een OPLEGGER…. bij aanhangers begint her kenteken met W terwijl O duidt op OPLEGGER…..