VW CrossBlue Coupé: 3x=scheepsrecht

Tadaa: dit is hem dan, de Volkswagen CrossBlue Coupé die de Duitsers op de Autoshow van Sjanghai gaan onthullen. Dat mag haast geen wonder heten: als zowel BMW als Mercedes met een concept voor een compacte SUV komt, kun je als Volkswagen moeilijk achter blijven. Tss. Drie merken, drie dezelfde soort concepts: je zou haast aan kartelvorming gaan denken.

De CrossBlue Coupé is de derde in een rijtje studiemodellen; hij volgt op de Cross Coupé TDI van begin vorig jaar en de CrossBlue van begin dit jaar en is wat ons betreft de meest geslaagde van de drie. De eerste was wat erg mini-Touareg, de tweede leek er al wat meer op en deze CrossBlue Coupé moest het dan maar gaan worden. Haal dan alleen wel even dat woordje coupé weg, VW-Freunde; dit ding heeft gewoon vier deuren en álles wat ook maar een béétje een aflopende daklijn heeft meteen maar coupé gaan noemen – het begint een sleets trucje te worden.

Uiteraard staat ook deze jongen weer op VW's modulaire MQB-platform. Echt compact kun je de CrossBlue Coupé niet noemen; hij is bijna vijf meter lang en alleen zijn wielbasis is al 34 centimeter groter dan die van de Golf en 38 cm meer dan die van de huidige Tiguan. Genoeg ruimte achterin dus. Hij zit dus ergens tussen de Tiguan en Touareg in – kennelijk ziet VW daar nog een gaatje en mede dankzij dat flexibele MQB-platform zou dat op deze manier gevuld kunnen worden.

Qua techniek doet de CrossBlue Coupé er ook meteen maar een stapje bij. Het is een plug-in hybride met een V6-benzinemotor en voor én achter een elektromotor. Gezamenlijk komen ze tot 415 pk, wat betekent dat je op weg naar de top van 236 km/u al na 5,9 seconden de 100 km/u bereikt. De elektra kan het echter ook alleen af: de lithium-ion accu houdt dat zo'n 33 kilometer vol. Het gemiddeld verbruik zou zo'n 1 op 33 bedragen. Een koppeling met een dieselmotor zou trouwens ook geen probleem mogen zijn, zegt VW.

Eén kritische noot nog (we zouden TopGear niet zijn als…): VW meldt trots dat de CrossBlue Coupé 'een voorproefje is van de nieuwe designtaal' van het merk. Nu kan het aan ons liggen, maar wij horen in die 'nieuwe' taal toch verdacht veel oud-Audisch. We zien het voor ons: je hebt de CrossBlue in een donkere parkeergarage naast een Q5 gezet – benieuwd of je in één keer op de goede auto afloopt. Maar goed, misschien valt het in het echt allemaal reuze mee.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken