Volkswagen noteerde een uitstekende score in het World Rally Championship. Noem het gerust domineren: het merk won vier keer op rij. En toen stopten ze in 2016 pardoes. Zie het als een slachtoffer van Dieselgate. Of geef er een positieve draai aan en zie het als stoppen op je hoogtepunt. Hoe dan ook, Volkswagen komt terug, maar dit keer mag jij zelf het stuurwerk doen.
Volkswagen ontwikkelt de nieuwe Polo GTI R5 namelijk voor klantenteams. Mocht je budget voor een dikke Audi R8 hebben, kun je ook een Volkswagen Polo GTI R5 kopen met 270 pk, vierwielaandrijving en een sequentiële vijfbak. Je mag dan meerijden in diverse rallyklassen, inclusief het FIA WRC.
De eerste Volkswagen Polo GTI R5 maakt nu zijn testkilometers in Fontjoncouse (Frankrijk). Halverwege volgend jaar kun je achter het stuur kruipen. Zal mooi staan in je garage, naast je Volkswagen Golf GTI TCR.
Kan ik de auto als boodschappenauto gebruiken?
Als je goed kijkt naar video’s van rallyauto’s, zie je dat ze vaak een kenteken hebben. Verplicht ook, want verbindingsroutes gaan over de openbare weg. Vaak zijn dit buitenlandse kentekens, ook vanwege BPM en dat soort narigheid, maar in principe moet het mogelijk zijn om de Volkswagen Polo GTI R5 op Nederlands kenteken te krijgen. Veel mag de auto ook niet verschillen van een straatauto van de FIA-reglementen.
Zo staat er bijvoorbeeld een Ford Fiesta R5 op Nederlands kenteken (thanks Bart voor de tip). Volgens de RDW-gegevens is dit een voorwielaangedreven auto met 182 pk met een catalogusprijs van 26.534 euro (5.544 euro BPM). Klopt niet helemaal dus. Maar ach, alsof je echt boodschappen gaat doen in een R5-rallyauto.
lowie T heeft op 30 november 2017 geschreven:
betaal de benzine voor me en ik daily dat ding.
k heeft op 28 november 2017 geschreven:
dit vind ik nu leuk, dit zouden veel meer merken moeten doen ik ben geen vw fan maar deze polo daar kun je gewoon niet omheen lekker dik