Dit is de Volkswagen Taigun. Je hebt niet al te veel taalkundige kennis nodig om die naam te ontcijferen: juist, het is een anagram van Tiguan.

VW onthulde deze conceptcar op de autoshow van São Paulo in Brazilië, als voorbode op een mogelijke mini-SUV op het ‘New Small Family’-platform. Dat is dezelfde basis waarop de Up gestoeld is. De Taigun is dan ook een iets uitgerekte en opgehoogde versie daarvan.

Hij is 3,86 meter lang en 1,73 meter breed; een handig formaatje. De wielen zijn zo ver mogelijk op de hoeken geplaatst voor meer interieurruimte en kortere overhangs. Een turboversie van de bekende 1,0-liter driecilinder levert 110 pk en 175 Nm, wat vervolgens door een handgeschakelde zesbak geduwd wordt. Van 0 naar 100 km/u gaat het kleine gevaarte in 9,2 seconden – sneller dan een Polo 1.2 TSI – en de top is 185 km/u.

Oh, en omdat de motor zo klein is en de auto bijna niets weegt – 985 kilo – denkt Volkswagen dat het gemiddelde verbruik 4,5 l/100 km zal bedragen.

Verder: ligt het aan ons, of straalt dit autootje een simpele soort charisma uit? Een beetje hoekig en funky, met 17 inch velgen, een grote bodemvrijheid en wat led-accentjes, een simpel interieur met centraal infotainment dat kan praten met zo’n beetje alle smartphones, al dan niet gebaseerd op fruit… We mogen ‘m wel. In de achterbak kun je 280 liter aan rotzooi kwijt – of 987 liter als je de bank neerklapt – waardoor we zeker weten dat ie tegemoet zal komen aan de eisen die jij stelt voor je transportbezigheden omtrent gigantische kazen.

Volkswagen wacht de reacties van het publiek af voor ze een besluit nemen over eventuele productiemogelijkheden. Dus: roep heel hard richting Wolfsburg wat je vindt van deze Taigun.

Reacties

Meer van TopGear