Waarde klassieke auto daalt

Voor het eerst in tien jaar dalen de prestaties van klassieke auto's als investeringsobject

1963_Ferrari_250_GTO
1963_Ferrari_250_GTO

De belachelijke waardestijging van klassieke auto’s is al enige jaren de doorn in het oog van menig autoliefhebber. Wie zijn zinnen had gezet op een stuk oud blik, mocht ineens tienduizenden euro’s meer betalen. Investeerders kopen de classicistische vierwielers op en parkeren ze ergens veilig en droog om waarde te verzamelen, maar rijden er geen meter in.

De afgelopen tien jaar stegen klassieke auto’s volgens Knight Frank Research met 288 procent in waarde. En iedereen vraagt zich af waar de stijging eindigt. Er wordt zelfs gesproken over een bubbel. Wellicht is het einde van de stijging in zicht.

Voor het eerst sinds tien jaar signaleert het onderzoeksbureau voor de rijken een daling bij de investeringsprestaties van klassieke auto’s. Een daling van van 1 procent weliswaar, wat klinkt als weinig, maar vergeet niet dat de auto’s jaarlijks met meer dan 10 procent in waarde stegen. De afname in groei is dus significant. Volgens Knight Frank nemen kopers tegenwoordig minder risico’s en investeren ze in veilige opties.

Knight Frank zet de bevindingen in het meest recente Luxury Investment Index-verslag. Het onderzoeksbureau houdt tien investeringscategorieën in de gaten. Volgens het verslag kun je het best in kunst investeren (+21%). Dus, eindelijk weer Porsches kopen?

Reacties
  1. Wim zegt op 18 augustus 2019 om 14:06:

    Miljoenen 911’s geproduceerd? Dan ben je slecht geinformeerd. Kijk er de productieaantallen even op na.

  2. Chris zegt op 25 juni 2018 om 10:30:

    Natuurlijk geen porsches kopen, die zijn juist zwaar overgewaardeerd, want ze zijn totaal niet zeldzaam omdat er al miljoenen er van zijn geproduceerd. Ze kunnen natuurlijk wel vrijwel elke 911 een speciale uitvoering noemen, maar dat is natuurlijk grote flauwekul.

    • Dolf Brouwers zegt op 26 juni 2018 om 15:34:

      behalve de luchtgekoelde !
      daar zijn er maar
      relatief weinig van gemaakt

      • Wim zegt op 18 augustus 2019 om 14:11:

        Klopt, Dolf. Maar ook daarna ging en gaat het niet om enorme productieaantallen per type. De waardevastheid zit inderdaad vooral in de luchtgekoelde series. Vanaf de 996 zullen de ‘gewone’ series nooit meer ‘waardevolle’ classics worden. De klimaattransitie gooit sowieso roet in het eten, daar zullen ook de luchtgekoelde exemplaren uiteindelijk door devalueren, net als de meeste andere merken huis-, tuin- en keuken-klassiekers.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken