Alles gaat net even wat langzamer op hete dagen. Niet alleen jij begint het principe van de siësta ineens heel goed te snappen als het kwik weer boven de 30 graden komt, ook je auto heeft het zwaar. Als je het idee hebt dat je brandstofauto meer moeite heeft op hete zomerdagen, dan kan dat best eens kloppen. Maar waarom is een auto langzamer op een warme dag?
Waarom is een auto langzamer op een warme dag?
Warme lucht heeft een kleinere dichtheid dan koude lucht. Hierdoor bevat warme lucht simpel gezegd minder zuurstof (eigenlijk is het percentage zuurstof hetzelfde, maar de volumes zijn anders. Zoals we zeiden: simpel gezegd). Je verbrandingsmotor heeft zuurstof nodig om de brandstof te laten ontbranden. Minder zuurstof betekent een minder krachtige ontbranding en dus minder vermogen.
Lees ook: Op koude dagen is je motor (als hij koud is) extra onzuinig
Hoeveel vermogen een brandstofauto verliest op een warme dag, is lastig te zeggen. Het is in ieder geval geen halvering, maar soms kun je het wel merken. Als je net wegrijdt terwijl de auto een lange tijd in de zon stond, kun je er meer last van hebben dan wanneer je met genoeg koeling van de wind op de snelweg rijdt. Ook kan het schelen waar de luchtinlaat voor de motor zit.
Daarom hebben auto’s met turbomotoren een intercooler
Dit is ook de reden waarom turbomotoren een intercooler hebben. De turbo drukt extra lucht de motor in, maar omdat deze door de turbo heen gaat, wordt de lucht warm. De intercooler koelt de lucht op weg naar de motor, zodat er meer zuurstof in hetzelfde volume past. Toch hebben turbomotoren zelfs met een intercooler ook last van warme dagen.
Nog een reden: je airco staat aan
Een andere oorzaak waarom je auto langzamer voelt op warme dagen, is dat je airco aanstaat. De airco kost je niet alleen meer brandstof, maar ook wat vermogen omdat de aircopomp vaak direct op de motor zit. Hoog in de toeren willen aircopompen overigens nog weleens loskoppelen, dus boven in de toeren moet dit niet uitmaken.
De benzine is wel zuiniger
Volgens de Nederlandse wet moeten pompstations verplicht van 1 mei tot en met 30 september benzine van ‘zomerkwaliteit’ leveren. In de winter wordt er butaan toegevoegd aan de benzine. Butaan zorgt voor een kleinere energiedichtheid. De ‘zomerbenzine‘ is dus wel iets zuiniger dan de winterbenzine die in de koude maanden uit de pomp komt.
En elektrische auto’s?
Bij elektrische auto’s zul je vooral merken dat de actieradius kan afnemen op een warme dag. Volgens de American Automobile Association (AAA) kunnen de laadtijden toenemen en kan de actieradius bij buitentemperaturen van 35 graden tot wel 17 procent lager uitvallen. Bij EV’s geldt immers ook dat de airconditioning hard aan het werk is op warme dagen, en dat kost energie en dus bereik.
Wesley heeft op 20 juni 2022 geschreven:
Hier geloof ik dus helemaal niets van: juist op warme zomerdagen, loopt de auto zuiniger dan op koude dagen. Ja de airco zorgt voor een hogere verbruik, maar de benzine in je tank zet flink uit waardoor je verder komt met de benzine.
Verbruikscijfers in de zomer zijn namelijk veel beter, dan in de winter. Ik heb weleens gehad, dat ik in de bergen plotseling een hoger verbruik had ( niet vanwege bergop ) en vermogen ook duidelijk terug viel.
Redactie TopGear heeft op 20 juni 2022 geschreven:
Op koude dagen loopt de motor ook onzuiniger. Op extreem hete dagen ook. Het een sluit het ander niet uit. Het zijn de extreme situaties die extra brandstof kosten.