Winterbenzine en zomerbenzine bestaan echt

Niet alleen de bierbrouwers hebben een speciale winterblend

winterbenzine zomerbenzne
Foto('s): Precious Madubuike / Unsplash

Door de altijd leuke grapjes over knipperlichtvloeistof, bougievonkjes en zomerlucht voor de banden zou je kunnen verwachten dat winterbenzine en zomerbenzine helemaal niet bestaan. Het klinkt als een verzinsel om de nieuwe leerlingmonteur even beet te nemen. Grappig genoeg is er wel echt zoiets winterbenzine en zomerbenzine. Voor diesel geldt trouwens hetzelfde. Je kunt zelf niet kiezen of je winter- of zomerpeut neemt, het komt gewoon uit de pomp. We leggen uit hoe het precies zit.

Wat zijn winterbenzine en zomerbenzine?

Volgens de Nederlandse wet moeten pompstations verplicht van 1 mei tot en met 30 september benzine van ‘zomerkwaliteit’ leveren. In de winter wordt er butaan toegevoegd aan de benzine. ‘Butaan bijmengen heet butaniseren. Butaan is een product dat vrijkomt bij raffinage, dus is eenvoudig beschikbaar wanneer benzine wordt geblend. Butaniseren zorgt ervoor dat de benzine bij koude omstandigheden ook goed kan verdampen en ontbranden’, zegt Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie van de Energiebranche tegen TopGear.

Het mengen maakt de benzine voorspelbaar

Het butaniseren zorgt ervoor dat de benzine zich in de zomer en de winter hetzelfde gedraagt. Door het mengen blijft het kookpunt van benzine in de winter en de zomer gelijk. Motorfabrikanten gebruiken dit afgesproken kookpunt om verbrandingsmotoren af te stellen. ‘Bij de samenstelling van benzine moeten men het kooktraject (en daarmee dus de vluchtigheid, kookpunten, verbrandingssnelheid, klopvastheid, enzovoorts) in de gaten houden, om zo de motor goed te kunnen laten draaien’, zegt de Vries.

In de zomer voegen ze minder butaan toe, omdat de benzine (en dus ook diesel) bij hogere buitentemperaturen te vluchtig zou worden. De peut zou dan te vroeg ontbranden (pingelen) of te snel verdampen. Bij dat laatste krijg je iets dat dampvergrendeling heet, of vapor lock. Overigens zorgt het butaan ook voor een kleinere energiedichtheid. Dit is een van de redenen (er zijn er nogal wat) waarom brandstofauto’s in de winter minder zuinig lopen.

Winterbenzine is weer anders in andere landen

De Vries voegt toe: ‘Ieder land heeft overigens weer zijn eigen zomer- en winterkwaliteit: je kunt je voorstellen dat de omstandigheden in Scandinavië anders zijn dan in Zuid-Europa. Naast de techniek heeft de winter- en zomerkwaliteit ook te maken met milieueisen. Je wilt zo min mogelijk benzine kwijtraken door verdamping in de tank en tijdens het vervoeren. Dit is slecht voor het milieu, alsook voor de portemonnee.’

Reacties
  1. Wesley zegt op 5 september 2021 om 09:20:

    Als zuinige automobilist kun je dus beter nog eventjes voor 30 september voltanken: want onze winters, zijn toch maar zachte winters. Of je moet al vroeg op pad gaan, dan kan het nog weleens koud zijn.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken