Door de altijd leuke grapjes over knipperlichtvloeistof, bougievonkjes en zomerlucht voor de banden zou je kunnen verwachten dat winterbenzine en zomerbenzine helemaal niet bestaan. Het klinkt als een verzinsel om de nieuwe leerlingmonteur even beet te nemen. Grappig genoeg is er wel echt zoiets winterbenzine en zomerbenzine. Voor diesel geldt trouwens hetzelfde. Je kunt zelf niet kiezen of je winter- of zomerpeut neemt, het komt gewoon uit de pomp vanaf volgende week.

Wat zijn winterbenzine en zomerbenzine?

Volgens de Nederlandse wet moeten pompstations verplicht van 1 mei tot en met 30 september benzine van ‘zomerkwaliteit’ leveren. In de winter wordt er butaan toegevoegd aan de benzine. ‘Butaan bijmengen heet butaniseren. Butaan is een product dat vrijkomt bij raffinage, dus is eenvoudig beschikbaar wanneer benzine wordt geblend. Butaniseren zorgt ervoor dat de benzine bij koude omstandigheden ook goed kan verdampen en ontbranden’, zegt Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie van de Energiebranche tegen TopGear.

Het mengen maakt de benzine voorspelbaar

Het butaniseren zorgt ervoor dat de benzine zich in de zomer en de winter hetzelfde gedraagt. Door het mengen blijft het kookpunt van benzine in de winter en de zomer gelijk. Motorfabrikanten gebruiken dit afgesproken kookpunt om verbrandingsmotoren af te stellen. ‘Bij de samenstelling van benzine moeten men het kooktraject (en daarmee dus de vluchtigheid, kookpunten, verbrandingssnelheid, klopvastheid, enzovoorts) in de gaten houden, om zo de motor goed te kunnen laten draaien’, zegt de Vries.

In de zomer voegen ze minder butaan toe, omdat de benzine (en dus ook diesel) bij hogere buitentemperaturen te vluchtig zou worden. De peut zou dan te vroeg ontbranden (pingelen) of te snel verdampen. Bij dat laatste krijg je iets dat dampvergrendeling heet, of vapor lock. Overigens zorgt het butaan ook voor een kleinere energiedichtheid. Dit is een van de redenen (er zijn er nogal wat) waarom brandstofauto’s in de winter minder zuinig lopen.

Winterbenzine is weer anders in andere landen

De Vries voegt toe: ‘Ieder land heeft overigens weer zijn eigen zomer- en winterkwaliteit: je kunt je voorstellen dat de omstandigheden in Scandinavië anders zijn dan in Zuid-Europa. Naast de techniek heeft de winter- en zomerkwaliteit ook te maken met milieueisen. Je wilt zo min mogelijk benzine kwijtraken door verdamping in de tank en tijdens het vervoeren. Dit is slecht voor het milieu, alsook voor de portemonnee.’

Dit artikel komt oorspronkelijk uit 2021 en is geactualiseerd

Reacties

  • Liever lassen dan leasen heeft op 28 april 2024 geschreven:

    Gewoon op propaan butaan (lpg) mengsel gaan rijden,
    schonere verbranding en dus beter .
    Daar zal de verhouding zomer winter wel van veranderen i.v.m. verdamping temp.
    Verder gewoon op e10 rijden .
    Welk merk maakt weinig uit.
    In mijn ogen flauwekul verhaal.
    Ze verzinnen telkens weer wat nieuws.
    Laat je niet om de tuin leiden.

    Reageer
  • Frank heeft op 27 april 2024 geschreven:

    Jeeej weer een stapje dichter bij alles wat geen eco blokje heeft slopen.. tweetakt, wankelmotoren en natuurlijk alle carburateurmotoren.

    • Adriaan heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Ik wil toch even inhaken want er staan naar mijn mening textiele fouten in;

      Benzine heeft een kooktraject ipv een kookpunt. Dit oook traject word lager door de grotere hoeveelheden butaan in de winter.

      Zomer en winter kwaliteit was er al voordat er ethanol bij kwam, net als bij diesel. Dit heeft niets met ecologisch doen te maken, zou je zomer benzine in de winter tanken dan start vooral je carb motor heel slecht (iedereen kent wel de truc met start piloot en remreiniger in de lucht inlaat, dat is de butaan als drijfgas die je dan helpt met starten)

      Daarnaast zou winter benzine in de zomer juist gasbellen in de leidingen gaan veroorzaken, het zogenaamde vapour lock door de hogere dampspanning, de benzine begint als het ware te koken in de leiding naar carb/injector en gas kun je prima samen drukken in tegenstelling tot vloeistof dus je motor valt droog.

      Het is daarnaar niet zo dat butaan pingelen veroorzaakt, de RON en MON van butaan zijn juist hoger dan die van de rest van de benzine componenten…..

      Reageer
    • Paco heeft op 28 april 2024 geschreven:

      Nou u bent een hater… Is maar goed dat ik nog een 5.7L V8 heb met carburateur. Voelt nu extra goed en ik ga zo na het eten ff een blokje rijden.

      Reageer
    • Mar Cla heeft op 28 april 2024 geschreven:

      Ik neem aan dat de liter prijs belachelijk hoog blijft. Dus kom op mensen die bij de grensstreek wonen, ga gewoon in België tanken, daar word je niet zo uitgeperst door de staat.😏

      • Manon heeft op 28 april 2024 geschreven:

        Mag hopen dat de benzine met minder butaan ook weer in prijs gaat zakken. Helaas woon ik te ver van België of Duitsland af om daar te tanken.
        Schandalig eigenlijk dat dit zomaar kan in één Europa.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • ren heeft op 7 november 2022 geschreven:

    Gewoon onzin in nederland. Wat alleen nodig is is diesel wat niet bevriest in de winter. Verder allemaal flauwekul. Een redelijk moderne motor heeft geen winter of zomer benzine nodig.
    De enige denkbare reden is dat het minder snel verdampt in de zomer en smog veroorzaakt.

    • Adriaan heeft op 29 april 2024 geschreven:

      En helaas rijd niet iedereen met een injectie motor en hebben we daarom hebben we de EN228 norm waar euro 95 en 98 aan moeten voldoen…..

      Groet, een laboratorium medewerker van 1 van de raffinaderijen in de Botlek

      Reageer
    Reageer
  • Wesley heeft op 5 september 2021 geschreven:

    Als zuinige automobilist kun je dus beter nog eventjes voor 30 september voltanken: want onze winters, zijn toch maar zachte winters. Of je moet al vroeg op pad gaan, dan kan het nog weleens koud zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear