We zagen pas een auto – van een niet nader te noemen Amerikaans merk van elektrische auto’s met een controversiële baas – waarvan de verlichting uitging als deze tegen de opkomende zon inreed. Logisch: de sensor ziet dan fel licht en schakelt de verlichting uit. Maar handig is het niet, want dit zijn juist de momenten dat je extra zichtbaar wilt zijn. En dit is slechts één voorbeeld waarom de auto-stand van je verlichting niet zo goed werkt.

Het bekendste voorbeeld is tijdens mist. Jij ziet met je ogen heel duidelijk dat het buiten mistig is, maar de sensor in jouw auto ziet dat niet. Sterker nog: als de zon al op is, ziet ie dat het licht genoeg is. Elke keer zie je weer dat er bij mist mensen zijn die zonder verlichting rijden omdat ze teveel vertrouwen op de auto-stand van hun verlichting. Maar ook bij slecht weer of een laagstaande zon. Daarom kun je maar beter de auto-stand niet meer gebruiken nu we richting de herfst gaan.

Maar waarom dan vandaag?

Eigenlijk moet je het hele jaar door niet te veel leunen op de automatische stand van je verlichting, maar tijdens hartje zomer kom je er meestal wel mee weg. Er zijn dan maar weinig omstandigheden waarbij deze stand de mist (hah) in gaat: donker is donker en licht is licht. Richting de herfst en in de winter liggen de omstandigheden vaak wat genuanceerder: het zicht is slecht, maar het is wel licht. En dan raakt je automatische verlichting in de war.

Lees ook: De felle koplampen bij dikke Duitse auto’s gaan weer verdwijnen

Je kunt er de gewoonte van maken om altijd je verlichting aan te zetten als je vertrekt. Maar eigenlijk bedoelen we meer dat je er zelf scherp moet zijn en moet controleren of je verlichting wel werkt op de juiste momenten. Technisch gezien gebruik je de auto-stand dan niet, want je checkt zelf of ie z’n werk goed doet: het wordt dan de ‘doe maar een suggestie en dan kijk ik of je het wel goed doet’-stand.

En als mijn lampen altijd aanstaan?

Staat de verlichting van jouw auto altijd aan? Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: bij sommige auto’s kun je de verlichting aanzetten en nooit meer naar kijken. Soms kun je dat in de garage ook laten programmeren. Dit is dus prima. Een andere mogelijkheid is dat je dagrijverlichting aanstaat. De naam zegt het al: dit is verlichting voor overdag. Het is beter dan niets, maar is niet hetzelfde als het dimlicht (dus de normale verlichting) van je auto.

Reacties

  • Bert heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Ze hadden die hele auto-stand en dan met name de dagrijverblindlichten noo.. eh NOOIT moeten goedkeuren. Ten eerste inderdaad het fenomeen dat in het artikel wordt beschreven, wat overigens niet komt doordat mensen teveel op de automatiek vertrouwen maar gewoon omdat ze niet nadenken, ten tweede omdat elke keer als je achter een auto rijd die onder een viaduct doorgaat je het leplazarus schrikt omdat dan de normale verlichting wordt ingeschakeld terwijl het lijkt alsof die remt! Ineens een volle bak rood licht, vooral met die nieuwe trend van een lange streep licht over de volle breedte, en ten derde omdat bij heel veel auto’s de dagrijverblindlichting veel en veel re fel is.
    Welke koekwaus dit in de EU destijds heeft goedgekeurd of zelfs maar heeft bedacht moeten ze direct met pensioen sturen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)