We zagen pas een auto – van een niet nader te noemen Amerikaans merk van elektrische auto’s met een controversiële baas – waarvan de verlichting uitging als deze tegen de opkomende zon inreed. Logisch: de sensor ziet dan fel licht en schakelt de verlichting uit. Maar handig is het niet, want als auto’s achter je verblind worden (of een smerige ruit hebben), wil je juist extra zichtbaar zijn. En dit is slechts één voorbeeld waarom de auto-stand van je verlichting niet zo goed werkt.

Het bekendste voorbeeld is tijdens mist. Jij ziet met je ogen heel duidelijk dat het buiten mistig is, maar de sensor in jouw auto ziet dat niet. Sterker nog: als de zon al op is, ziet ie dat het licht genoeg is. Elke keer zie je weer dat er bij mist mensen zijn die zonder verlichting rijden omdat ze teveel vertrouwen op de auto-stand van hun verlichting. Maar ook bij slecht weer of een laagstaande zon. Daarom kun je maar beter de auto-stand niet meer gebruiken nu we richting de herfst gaan.

Maar waarom dan vandaag?

Eigenlijk moet je het hele jaar door niet te veel leunen op de automatische stand van je verlichting, maar tijdens hartje zomer kom je er meestal wel mee weg. Er zijn dan maar weinig omstandigheden waarbij deze stand de mist (hah) in gaat: donker is donker en licht is licht. Richting de herfst en in de winter liggen de omstandigheden vaak wat genuanceerder: het zicht is slecht, maar het is wel licht. En dan raakt je automatische verlichting in de war.

Lees ook: De felle koplampen bij dikke Duitse auto’s gaan weer verdwijnen

Je kunt er de gewoonte van maken om altijd je verlichting aan te zetten als je vertrekt. Maar eigenlijk bedoelen we meer dat je er zelf scherp moet zijn en moet controleren of je verlichting wel werkt op de juiste momenten. Technisch gezien gebruik je de auto-stand dan niet, want je checkt zelf of ie z’n werk goed doet: het wordt dan de ‘doe maar een suggestie en dan kijk ik of je het wel goed doet’-stand.

En als mijn lampen altijd aanstaan?

Staat de verlichting van jouw auto altijd aan? Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: bij sommige auto’s kun je het dimlicht (de ‘normale’ verlichting) aanzetten en nooit meer naar kijken. Soms kun je dat in de garage ook laten programmeren. Dit is dus prima. Een andere mogelijkheid is dat je dagrijverlichting aanstaat. De naam zegt het al: dit is verlichting voor overdag. Het is beter dan niets, maar is niet hetzelfde als het dimlicht van je auto.

Reacties

  • Pepper heeft op 24 september 2024 geschreven:

    De bestuurder kan zelf heel goed bepalen, wat er aan en uit moet in de auto. Maar de fabrikanten etc. denken het beter te weten. Er komt helaas steeds meer flauwekul.

    Reageer
  • A heeft op 19 september 2024 geschreven:

    Een Tesla kan juist als een van de weinigen wel inzien dat het gewoon een laaghangende zon is. Beetje domme opmerkingen dus weer van topgear.nl . Het zijn juist al die andere automerken die vanalles en nog wat fout doen.

    • Sam heeft op 19 september 2024 geschreven:

      We hebben het hier over autos dus ik begrijp niet wat je opmerking over een tosti ijzer hier doet.

      • Ikke heeft op 20 september 2024 geschreven:

        Good one 🙂

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Richard en Bas heeft op 19 september 2024 geschreven:

    FLAUWEKUL!
    Daglicht heeftbeen heel andere ‘golflengte’ dan ‘kunstlicht’! Dat wil eigenlijk zeggen, dat het een ander soort licht is! Om een voorbeeld te noemen: De buitenverlichting bij het huis heeft een PIR schakelaar. Dan schakelt de buitenlamp aan, als er iemand de woning benaderd, maar alleen als het donker is! Dus als er geen ‘daglicht’ meer is! Dit systeem werkt uitsluitend bij licht of donker buiten! Die buitenlamp gaat echt niet uit, als je er met één zaklamp of autokoplamp op schijnt! Dat komt omdat er een verschil in golflengte bestaat, tussen DAGLICHT en KUNSTLICHT!
    Auto’s waarvan de licht-sensor niet goed werkt, moet deze gewoon afgesteld worden! Ook een mogelijkheid is, om de sensor met donkere nagellak of een stukje ducttape af te dekken! Dan gaat het licht òòk overdag niet uit! En dan gewoon ouderwets, als je een tegenligger krijgt: JE KOPLAMPEN DIMMEN MET JE SCHAKELAAR!

    • Atmosferic heeft op 17 november 2024 geschreven:

      Die pir heeft ook een daglichtsensor naast de pir sensor… iedereen die ooit zo’n ding aangesloten en ingesteld heeft weet dat.

      Reageer
    • Ronald heeft op 19 september 2024 geschreven:

      Als je een buitenlamp hebt met een PIRsensor moet je er eens een witte plastic zak overheen trekken.

      Bij 9van de 10 gat het licht knipperen.

      Reageer
    Reageer
  • OriginalTroi heeft op 19 september 2024 geschreven:

    Wat een onzin. Als men geen automatische verlichting heeft en bij mist niet denkt “mijn verlichting moet aan” heb je hetzelfde effect. Automatisch of niet, simpelweg nadenken als je instapt/rijdt. Gewoon automatisch aanlaten en “overrulen” als de situatie dat vereist.

    Reageer
  • Klapnek heeft op 19 september 2024 geschreven:

    Ooit in een Mazda gestapt die op een landweggetje automatisch overging op groot licht, en dat terwijl er een tegenligger aan kwam.

    Nee, als iets automatisch gaat, zeker iets wat je vanuit de auto niet kan beoordelen (ik kan niet zijn of mijn achterlichten het doen) dan moet je er blind op kunnen vertrouwen. En dat doen de meesten dus ook. Maar omdat het zo slecht werkt, maakt het de situatie alleen maar gevaarlijker.

    Reageer
  • Sandy heeft op 18 september 2024 geschreven:

    Ik heb nog geen auto, maar een scooter, daar kan je de verlichting niet eens uitzetten.😁

    • Atmosferic heeft op 17 november 2024 geschreven:

      heel goed, gewoon altijd aan. moeten auto’s ook.

      soms is t net alsof je aan t verkeer deelneemt op zo’n. scooter. 😉😁

      Reageer
    • Gebruiker. heeft op 19 september 2024 geschreven:

      Groot probleem,bij vele kun je gewoon niet uitzetten. Der staat namelijk geen 0 meer op. Het is stadslicht,auto of continu aan. Grrrrrr.

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 18 september 2024 geschreven:

    Mensen vergeten ook dat dagrijverlichting bij de meeste autos alleen licht aan de voorkant is, dus niet aan de achterkant. Ooit eens achter een X5 gereden in het donker die geen lichten achter aan had. Dagrijverlichting was dusdanig fel dat het hem blijkbaar niet was opgevallen…

    Reageer
  • Gerard heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Ben ik dan de enige die zich ergert aan de mensen die met stadslichten rijden? Vooral beroepschauffeurs maken zich hier schuldig aan. Zien zij dan de andere stadslichtrijders niet en dat je niet opvalt met een waxinelichtje aan je auto?
    Vroeger werd je nog wel eens door de politie aan de kant gezet als je verlichting niet klopte maar dat kun je tegenwoordig wel vergeten.

    • Klapnek heeft op 19 september 2024 geschreven:

      En ik dacht dat ik de enige was.

      Reageer
    • ErgToch heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Nou,nog erger.
      Hier in de vlake tunnel,a58.
      Die domme toeristen denken iedere keer als de automatische sensor halverwege tunnel de verlichting van de auto inschakelt,dat de voorgangers remmen.
      Resultaat is altijd file voor de tunnel.
      Afschaffen dat geautomatiseerde alles,mensen worden er alleen nog dommer van.

      • Cootje heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Helemaal gelijk,

        Dit ga zo met alles, logisch nadenken kunnen ze niet meer. Oplossingsrichtingen gericht handelen!
        Weten ook niet wat dat is.

        Als roltrap stil sta, blijven ze wachten.
        Te stom om te bedenken dat ze ook verder kunnen lopen.
        Ach als 1 persoon gaat, dan volgt de rest

        • Jan Mussche heeft op 17 september 2024 geschreven:

          Wat ik niet begrijp: waarom hebben zoveel auto’s geen dagrijverlichting achter? Dat is pas gevaarlijk in tegen en in mist. Ik heb dat in mijn auto softwarematig aan laten zetten maar dat kan niet bij alle auto’s. Onbegrijpelijk.

          • Bert heeft op 18 september 2024 geschreven:

            Vlgs mij is het zo dat in welke stand de verlichting ook staat er altijd dagrijverlichting is, wat overigens verplicht is , omdat elke moderne auto dat tegenwoordig heeft.

          • Nathalie heeft op 18 september 2024 geschreven:

            Vind dat verlichting gewoon verplicht moet worden!
            Altijd is er gedoe met de automatische verlichting van automobilisten… ik erger mij hier zo ontiegelijk aan!

          • C wijngaard heeft op 18 september 2024 geschreven:

            Helemaal mee eens
            Het ergste is nog dat ze dan in mist ook zonder achterlichten rijden
            Levensgevaarlijk
            Dat ze zoiets goedkeuren
            Belachelijk

          • Mark heeft op 18 september 2024 geschreven:

            Omdat je gewoon je dimlicht aan moet zetten, dan ben je tenminste normaal zichtbaar overdag en ‘snachts

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Floris heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Waar een lange reacties….
    Dagrijverlichting is werkelijk de grootste commerciële onzin die een auto kan hebben. Achterlichten branden niet, dashboarding wel, dus men is werkelijk overtuigd dat men met ingeschakelde verlichting rijdt.

    Houdt het gewoon eenvoudig, moter starten, verlichting ingeschakeld. Kan deze knop ook weg uit de auto een zit het ook niet meer verstopt in een of ander submenu van je touchscreen.

    • Stoplichtkabouter heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Op nieuwe motorfietsen is het al een aantal jaren verplicht.
      Op het moment dat je de startknop indrukt gaat de verlichting uit, om je accu te ontlasten, envals je de startknop loslaat, zodra de motor loopt, gaat de verlichting gelijk weer aan.
      Dat zou toch in auto s ook moeten kunnen?

      • Hendrik heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Wat een gelul allemaal zeg. Bladvulling van de bovenste plank.

        • Roland heeft op 17 september 2024 geschreven:

          Exact
          Dimlicht in het donker en bij zicht minder dan 100 meter volgens de wet.
          Dagrijlicht is overdag voldoende en al de rest is irritant of moeten alle obstakel zoals bomen lantaarnpalen ed mischien ook kerstverlichting hebben voor de zichtbaarheid

          • Jayb heeft op 18 september 2024 geschreven:

            Ik vind het er vooral zo stom uitzien die ligt in die aangaan als mensen de tunnel inrijden, ben ik de enige die geleerd heeft dat dat erop kan lijken dat mensen op de rem staan en daarom ruim van tevoren voor de tunnel aan moeten zetten…

          • Frank_g heeft op 18 september 2024 geschreven:

            Op mijn auto zit geen uitstand meer maar alleen de standen auto-stadslicht-dimlicht. Na het starten zet ik direct het dimlicht aan want anders lijkt het met al die viaducten meer op een knipperlicht. Lijkt mij zinvoller als bij de auto-stand het dimlicht altijd aangaat.

          • ErgToch heeft op 17 september 2024 geschreven:

            Nog beter,motorvoertuigen afschaffen,vooral electrisch,die zijn meer vervuilend dan een scheepsdiesel,co2 geproduceert bij productie van accu kan nooit teruggewonnen worden aangezien er geen hroeme stroom is.
            Kernenergie stop ke niet 123 dus daarom nu geen salderong meer voor zonnepanelen,dat kost de imdustrie miljarden en de staat ook

            Want ja,zelfopgewekte stroom gebruiken is gtatis en overschot ,bla iedereen kent verhaal.
            Maar nu stroomnet vol zit,dus eigenlijk dom,want er is overcapaciteit,en daar maken ze probleem van voor niks.
            Op de reststroom zou bijvoorbeeld gewoon een waterstof electeolyser kunnen draaoen.
            Dan hoeben ze de zonnepanelen en windmolens niet meer uit te schakelen.
            Maarja daar verdienen ze niks aan,klote kapitalisten

          • ErgToch heeft op 17 september 2024 geschreven:

            Gewoon de stand automatische verlichting afschaffen.
            Licht aan of uit,en niet elke tunnel in licht aan en eruit weer licht uit,foock die onzin.
            Maakt de mens alleen nog onachtzamer en dus minder verantwoordelijk.
            Was ik niet was de auto🤣🤣🤣👍🏻👍🏻👍🏻

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jan24 heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Het zijn vaak de auto’s van een groot Duits merk (inclusief de submerken) die in de mist zonder verlichting rijden. Er wordt bezuinigd op een controle lampje voor brandende verlichting en dat in combinatie met dashboard verlichting die tegenwoordig ook overdag is verlicht. En ja, ook zonder controlelampje blijft het opletten, maar het helpt wel om verstandiger met de automatische stand van je verlichting om te gaan.

    • Blafschaap heeft op 18 september 2024 geschreven:

      Wat loop jij te zeveren ?
      Dat ‘groot Duits merk’ heeft inclusief de submerken al sinds 1997 een controle lampje in het cluster wat aangeeft of de dimverlichting aktief is. Aantal jaren later ook voor DRL zodat je zelf ook kunt controleren welke verlichting nu aktief is. Dat laatste zie je eigenlijk nauwelijks tot nooit met auto’s van niet Duitse merken.

      • Niemand heeft op 18 september 2024 geschreven:

        Mijn vorige auto was een submerk van het “dure Duitse automerk”, en daarbij ging als het donker werdt, de dashboard verlichting uit, zodat je als het donker was niks meer zag en je wist dat de lampen aan moesten, en als de auto zag dat het licht genoeg was, ging de verlichting in het dashboard weer aan. Niks beter dan dat het systeem zò werkt. Heb je ook dat domme controle lampje niet meer nodig wat van geen meter werkt.

        Mijn huidige auto heeft dat controle lampje. En ben al eens vergeten de lampen aan te zetten, als de garage hem van auto af haalde..

        Overigens werkt bij mijn auto de auto functie uitstekend, gaat niet onnodig uit of aan, werkt dus beter dan menig ander merk, dus het kan daadwerkelijk zeker wel om die auto functie fatsoenlijk te laten werken.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • OneOhEd heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Wat een slecht artikel. Waarom Tesla benoemen voor een algemeen probleem wat voor alle merken van toepassing is. Bovendien benoemen jullie niets nieuwswaardigs. Sorry, maar dit is garbage….

    • N. Velsen heeft op 18 september 2024 geschreven:

      Omdat Tesla van alle merken de slechtste waar-voor-je-geld ratio heeft, erg duur is en toch zulke basale fouten maakt die andere elektrische merken als BYD of Kia al lang opgelost hebben.

      Over een Ferrari van 150k, klaag ik ook meer dan over een Ford Fiesta van 900 euro.

      Reageer
    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Achterlichten niet mee laten doen? Dat is de grootst mogelijke onzin.
    Die achterlichten hadden van meet af aan zelfs VERPLICHT bijgeschakeld moeten worden, dat is een stuk veiliger doordat onder twijfelachtige lichtomstandigheden de zichtbaarheid van achteren sterk wordt verbeterd.

    • Blafschaap heeft op 18 september 2024 geschreven:

      Achterlichten laten branden tijdens dagrijverlichting (DRL) is jarenlang verboden geweest. Pas recentelijk is het pas toegestaan, en zul nu langzaam nieuwe auto gaan zien waar de achterlichten ook overdag branden.

      Reageer
    • Jihnny heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Op deze manier kunnen ze in Brussel toch weer mooi jaren en jaren vergaderen om dat verplicht te maken.
      Gewoon: motor loopt, licht aan. Heel eenvoudig

      Reageer
    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Ik ben al in de jaren ’70 begonnen met ALTIJD, dus ook overdag, met minstens dimlicht aante rijden. Dit na een artikel in Autokampioen over het Zweedse leger, waar ze dit ingevoerd hadden. Vervolgens heb ik heel wat jaren “last” gehad van mensen die zich in bochten wrongen om mij erop attent te maken dat ik “vergeten was om mijn licht uit te schakelen”. Yeah right, ‘s middags om 4 uur of zo… “Nee meneer, dat brandt expres!”

    Dagrijlichten vond ik in principe een goed idee, maar die op mijn eerste auto daarmee (een Fabia 2011) vond ik lang niet voldoende, dus ik reed alsnog meestal met dimlicht aan. Wel had ik de dealer opdracht gegeven om te zorgen dat mijn achterlichten altijd aangingen met het contact. Dit kon toen overigens nog alleen maar door stadslichten en kentekenverlichting mee te schakelen, wat strikt genomen niet helemaal volgens de wet was. Maar ik wil gewoon niet zonder achterlichten over straat en die stadslichtjes voor hebben nooit problemen gegeven, ook niet bij de APK.

    Mijn huidige auto heeft voor normale tot zonnige lichtomstandigheden wel voldoende felle DRL (en natuurlijk permanent meebrandende achterlichten), dus ik bekijk per rit of ik de dimlichten al dan niet (handmatig!) inschakel. De autostand gebruik ik uit principe gewoon echt nooit, om redenen die hiervoor al zijn genoemd.

    Reageer
  • Ronald heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Als we nu eerst eens beginnen met richting aangeven zoals het bedoeld is daar zou ik een stuk gelukkiger van worden. Buiten de bebouwde kom 200 meter voor je afslaat. Binnen de bebouwde 100 meter. Bij het verlaten van de snelweg richting aan blijven geven tot het einde van de uitvoegstrook. Bij het verlaten van een rotonde. Bij het wisselen van rijstrook, zowel naar links als naar rechts.
    Als dit al niet lukt zou ik er niet teveel fiducie in hebben dat automobilisten überhaupt nadenken over hun overige verlichting.

    Reageer
  • René heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Tip voor iedereen.
    Je gewone verlichting altijd aan. Dat doe ik al sinds 1991. Dan val je op.
    Niet op automatische stand etc.
    En die domme dagrijverlichting is ook half onzin. Zeker als de bestuurder niet oplet. Brand in het donker de helft en achter niets.
    Dus doe met me mee.
    Al je verlichting aan. Dan val je op.

    Reageer
  • Us Heit heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Die kerstverlichting is voor de leuk, maar niet voor de veiligheid. Gewoon altijd minstens dimlicht en ook altijd achterverlichting aan. Ik erger mij al jaren aan die nieuwe verlichting. Heel erg storend soms. En dan de steeds kleiner wordende knipperlichten, vooral bij sommige merken, zijn ze achter al kleiner dan een lucifer doosje.

    Reageer
  • devnurse heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Iemand die in een auto met automatische verlichting rijdt en eigenlijk niet eens weet welke lampen er branden tijdens het rijden, is nou ook niet echt een volwaardig chauffeur te noemen m.i.
    Dat je vertrouwt op een automatisch systeem is te begrijpen, maar als ik bewust een auto kies met al die verschillende standen verlichting, zou ik wel eerst willen weten welke lamp aan gaat op welk moment. Het is tenslotte wel je eigen veiligheid.

    Als je een artikel als deze (en nog vele andere) nodig hebt om door te krijgen hoe je verlichting wel of niet werkt, moet je je afvragen of het wel verantwoord is om achter het stuur te zitten. Blijkbaar weet je dus niet of anderen jou kunnen zien en interesseert het je ook niet voldoende…

    Zoals in eerdere reactie door andere lezer aangegeven: dit had nooit zomaar goedgekeurd mogen worden, wetende hoe mensen omgaan met automatische apparatuur. Met vertrouwt er blind op dat altijd alles werkt; en aangezien dit ook zo wordt verkocht door de fabrikanten, zijn zowel fabrikanten als degenen die het goedkeuren medeschuldig aan leed dat hierdoor ontstaat.

    • McB heeft op 17 september 2024 geschreven:

      De automatische stand niet gebruiken is overdreven. Bij lichte omstandigheden en slecht weer moet je zelf ingrijpen. In elk geval hebben de auto’s die het hier betreft altijd nog dagrijverlichting. Zo zijn er ook mensen zonder automatische verlichting die in donker met stadsverlichting rondrijden. Ja het is een hulp, je moet zelf ook nog nadenken.
      Zo kun je ook wel zeggen je moet geen automaat rijden, want in de bergen moet je zelf naar B schakelen, dus waarom neem je dan geen handbak.

      Reageer
    • Ronald heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Er wordt bij nieuwe apparatuur, en ook bij een auto een boekje geleverd. Meestal staat er handleiding op. Als je dat boekje leest krijg je volledig inzicht in het nieuwe apparaat. Echt reuze handig.

      • Canon-Eye heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Er is vrijwel niemand die een handleiding raadpleegt, laat staan helemaal doorleest. Trial and error komt eerst, daarna vragen stellen op een internet merkenforum of zo, dat is véél makkelijker…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Gert heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Volledig met de voorganger eens.
    Ik gebruik het al jaren niet meer.
    Alleen een nadeel, zodra mijn auto voor de APK is geweest moet ik hem weer terug zetten.
    Zij zetten in de automatische stand.

    Reageer
  • Charlie heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Volledig
    Helemaal en
    Ontzettend

    MEE EENS

    Reageer
  • Bert heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Ze hadden die hele auto-stand en dan met name de dagrijverblindlichten noo.. eh NOOIT moeten goedkeuren. Ten eerste inderdaad het fenomeen dat in het artikel wordt beschreven, wat overigens niet komt doordat mensen teveel op de automatiek vertrouwen maar gewoon omdat ze niet nadenken, ten tweede omdat elke keer als je achter een auto rijd die onder een viaduct doorgaat je het leplazarus schrikt omdat dan de normale verlichting wordt ingeschakeld terwijl het lijkt alsof die remt! Ineens een volle bak rood licht, vooral met die nieuwe trend van een lange streep licht over de volle breedte, en ten derde omdat bij heel veel auto’s de dagrijverblindlichting veel en veel re fel is.
    Welke koekwaus dit in de EU destijds heeft goedgekeurd of zelfs maar heeft bedacht moeten ze direct met pensioen sturen.

    • Nooehnoo heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Lol. Noo.. eh nooit

      • Canon-Eye heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Achterlichten niet mee laten doen? Dat is de grootst mogelijke onzin.
        Die achterlichten hadden van meet af aan zelfs VERPLICHT bijgeschakeld moeten worden, dat is een stuk veiliger doordat onder twijfelachtige lichtomstandigheden de zichtbaarheid van achteren sterk wordt verbeterd.

        Reageer
      • Marien heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Tja ze hadden eigenlijk nooit de achterlichten mee laten doen ,bij mij werkt de automatische stand heel erg goed is niet zenuwachtig,ik bedoel aan uit etc maar beter was geweest zoals in mijn andere Scandinavische auto gewoon licht aan of als je zelf wilt handmatig uit

        Reageer
      Reageer
    • Alexander heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Mijn achterlichten branden gewoon ook als mijn drl brand kan ik in t menu voor kiezen. Maar wat je zegt dat mensen niet nadenken heb je gelijk in. Velen hebben ook geen idee hoe alles werkt en hoe je het moet gebruiken. Weinigen lezen de handleiding.

      • MartijnH heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Wij hebben een Seat Altea xl uit 2011 mooie auto ook met een automatische verlichting en ook weer niet. De automatische lichten optie gebruik ik alleen in de winter omdat het dan sneller donker is. In de gaan ze ook aan maar dan door mij zelf. Iemand ook mischien een idee hoe het toch altijd automatisch kan bij de seat Altea xl uit 2011?

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)