Nieuw autodesign is voor sommige mensen altijd even wennen. Na jarenlang een bepaalde vormgeving, hebben mensen de tijd nodig om het nieuwe design te waarderen. Zeker bij merken met ‘puristen’ zoals Porsche, BMW en Mini hebben daar last van. Porsche pakt het slim aan door het ontwerp altijd marginaal aan te passen, terwijl Mini met de vierde generatie een keer niet voor evolutie koos. Dat is echter niet met de nieuwe Mini Cooper Cabrio het geval.

Allereerst: mooi dat er een nieuwe Mini Cooper Cabrio is, want zo vanzelfsprekend is dat niet. De meeste fabrikanten stoppen met het aanbieden van auto’s met open dak, simpelweg omdat de markt bijzonder klein is geworden. Ten tweede is het ontwikkelen van een cabriolet zeer kostbaar. Voor een fabrikant is het dus interessanter om nog een extra crossover-coupé te maken: goedkoper qua ontwikkeling en interessanter qua markt.

Hoe zit het dan precies met deze nieuwe Mini Cabrio?

Met de nieuwe Mini Cooper Cabrio doen de Britten eigenlijk precies hetzelfde als wat ze gedaan hebben met de vijfdeurs Mini Cooper. Het is in feite het vorige model, maar dan met een nieuwe neus. Denk aan de Volkswagen Golf IV Cabriolet, dat eigenlijk gewoon een Golf III was, maar dan met een frisse snuit. Net als bij de genoemde Golf kun je dat duidelijk zien aan de achterkant. De nieuwe Cooper heeft een herkenbare achterzijde, maar bij de Cabrio is het duidelijk nog het oude model.

Mini Cooper Cabrio (F67) blauw (2024) zijkant links voor schuin

Dat komt goed uit, want niet iedereen is fan van de nieuwe styling. Of beter gezegd, ze zijn er nog niet aan gewend. Opmerkelijk genoeg is de nieuwe Mini Cooper Cabrio niet elektrisch, terwijl er van de vorige generatie er wel een paar (999) zijn gebouwd. Er zijn twee uitvoeringen. De Mini Cooper C met een 1,5-liter driecilinder turbo, goed voor 155 pk. Een stapje hoger staat de Mini Cooper S met een 2,0-viercilinder turbo, goed voor 204 pk. Beide hebben een automaat met dubbele koppeling.

Zoveel (of zo weinig) bagageruimte is er aanwezig

In tegenstelling tot bij de Golf IV Cabrio heeft de nieuwe Mini Cooper Cabrio wél een compleet nieuw interieur. Ze zijn bij Mini dus aanzienlijk verder gegaan met de ‘facelift’. Dus je hebt het nieuwste infotainmentsysteem in de vorm van die centrale ronde digitale plank op het dashboard. De bagageruimte is net als bij de vorige generatie 160 liter met het dak omlaag en 210 liter met het dak omhoog. Voldoende voor de dagelijkse AH-boodschappen, maar niet voor de Aldi-weekendvoorraad.

Lees ook: De nieuwe Mini John Cooper Works krijgt (als je wilt) gewoon een benzinemotor

Bij de vorige generatie (die nog Mini Cabrio heette, zonder Cooper ertussen) zat er een Nederlands tintje aan de auto, want die werd bij VDL Nedcar in Born gebouwd. Deze generatie zal weer in Oxford, Engeland worden vervaardigd. Eeuwig zonde. Ook jammer is dat er (voorlopig) geen elektrische variant komt. Technisch gezien is het gewoon mogelijk. Misschien staat die later in de showroom. Daarover gesproken, de nieuwe Mini Cooper Cabrio staat daar begin volgend jaar te schitteren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)